Вода – по колко трябва да пием на ден

Какви са ползите от водата и колко трябва да пием на ден? Какви са признаците на дехидратация? Отговор на всички тези въпроси, ще откриете в подробната ни статия

13 May 2019 17:11
Вода – по колко трябва да пием на ден
Изглежда, че всеки има различна представа, когато става дума за оптимално количество вода, което да изпием в рамките на ден. Дали трябва да изпием 6-8 чаши, 2 литра или дори повече? Останалите напитки, освен вода, причисляват ли се? И кои са предупредителните сигнали, че не пием достатъчно вода? Попитахме диетолога Кери Торънс за нейното експертно мнение.

Какви са ползите от това да пием вода?
Ако спрем за момент и се замислим, че 2/3 от тялото ни е съставено от вода, ще си дадем сметка, колко всъщност е важно да се погрижим да бъдем добре хидратирани. Хидратацията е нужна за храносмилането, сърцето и циркулацията ни, за поддържане на нормалната телесна температура и функционалността на мозъка ни. Водата, без съмнение, е един от най- основните компоненти на човешкото тяло.
Пиенето на вода, подобрява умственото представяне. Проучвания показват, че загубата на дори 1% от телесната ни течност, може да намали умственото ни представяне, както и да ни причини умора и главоболие. Тази умерена дехидратация може силно да повлияе на изпълнението на ежедневните ни задачи. Това само може да ни подскаже колко важно е за здравето ни честото пиене на вода по малко. Дехидратацията влияе и на настроението и духа ви. Според изследвания по темата енергията, умението да трупате познания и емоциите ви могат да бъдат засегнати.
Пиенето на вода подобрява и физическото ни представяне. Някои проучвания твърдят, че 2% загуба на телесна течност, може да повлияе на представянето ви по време на тренировка. Обезводняването може да засегне способността на тялото ви да запази нормалната си телесна температура, да засили чувството за умора и съответно изпълнението на упражненията да бъде значително по-трудно. Въпреки това изследванията по точно тази тема са противоречиви. Малко проучване, което остави изследваните лица (спортисти) в неведение относно степента им на хидратация, показа, че дехидратацията не е повлияла значително на представянето им. Ясно е, че освен температура, климат и издръжливост, има и други фактори, които оказват влияние.

Какви са симптомите на дехидратация?
Жажда и тъмна на цвят урина, са ключовите сигнали за това, че вероятно сте дехидратирани. Чувството за сънливост, замаяност или пресъхнали уста и устни са друг предупредителен сигнал. Ако страдате от диария, повръщане или треска, може да се обезводните много бързо и трябва да предприемете мерки незабавно. При други обстоятелства, рехидратационните разтвори могат да бъдат полезни, тъй като помагат подмяната на вода, соли и минерали, които тялото ни е загубило. Ако сте се сблъскали с това, Националната здравна служба в Обединеното кралство (NHS) препоръчва да се консултирате с фармацевт, който да ви предпише хидратиращи сашета с перорален прием, както и да се свържете с личният си лекар, в случай че симптомите не отшумят. Счита се, че цвета на урината е най-лесният и практичен начин, чрез който да се осведомите за нужда от хидратация. А, именно да си поставите за цел, тя да бъде от светложълто до прозрачна на цвят. Рискът от дехидратация е най-голям при бебетата, децата и възрастните хора.

Колко вода трябва да пием на ден?
Нуждата при всеки организъм е различна и зависи от неговото здраве, възраст, височина и тегло, както и нивото на активност, работа и климата, в който се намирате. Пиенето по малко и на често, е най-добрият начин да се поддържате хидратирани. Във Великобритания, Eatwell Guide предлага да се стремите към приема на 6-8 чаши вода и други течности ежедневно, с цел да замените нормалната загуба на вода – около 1,2 до 1,5 литра. Водата, нискомасленото мляко и напитките без захар, като чай и кафе, също се причисляват към средствата за хидратиране.
През март 2010 г. Европейската комисия за здравеопазване и безопасност на храните, издаде доклад, в който предложи общ дневен прием на течности 2 литра при жените и 2,5 литра при мъжете. Това количество включва пиенето на вода, пиенето на всякакви други видове напитки и влажността, която приемате от храните. Средно, нашата храна се счита, че осигурява около 20% от ежедневения ни прием на течности. Следователно се предполага, че жените трябва пият поне 1,6 литра течност, а мъжете – 2 литра.
Въпреки това, има противоречия относно потребността ни от течности. Някои спорят, че има липса на научни доказателства, които подкрепят твърденията, че здравето ни зависи от въпросните 2 литра прием на течности на ден. Особено за тези, които живеят в умерен климат и водят до голяма степен, заседнал начин на живот. Броят ли се други течности, освен вода? Вода, мляко, напитки без захар, кафе и чай, всички те се броят. Но имайте предвид, че напитките които съдържат кофеин, като чай и кафе, карат тялото ни по-бързо да произвежда урина. Плодовият сок и смутитата, също имат принос за хидратацията ви, но те съдържат прости захари (такива, които се окуражаваме да намалим) и е препоръчително да ги ограничите до общо 150мл на ден. Много от храните, които консумирате, се грижат за достатъчния прием на течности – ястия, като супи, сладолед или желе, както и плодове и зеленчуци с високо съдържание на вода, като например пъпеш, тиквички и краставици.

Възможно ли е да изпием твърде много вода?
Възможно е и да постигнете обратния ефект, а именно да изпиете твърде много количество вода. Въпреки че при хората със здрави бъбреци, резултатът ще бъде по-често уриниране. Хипонатремия е състояние, причинено от твърде много вода, което води спад на натрий до опасни нива. Спортистите, при които се изисква висока издръжливост заради състезателни участия трябва да бъдат внимателни с приема на твърде големите количества вода, защото може да бъде опасно за здравето им.

Кога да се обърнем към личният си лекар?
Ако не сте уринирали повече от 8 часа, чувствате се замаяни, сънливи, объркани и имате ускорен пулс, се обърнете към личния си лекар или друго здравно лице. Може също да потърсите личния си лекар, ако изпитвате чувство на непрестанна жажда, тъй като това може да бъде симптом на хронично заболяване като диабет.
Списанието
BBC Good Food България Брой 198
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ