Храни за отбиване на бебе през първата година

27 May 2019 17:15
Храни за отбиване на бебе през първата година
Отбиването на кърмачето, може да ви изглежда като трудна задача, независимо дали сте новобранец в кухнята или запален готвач. Открийте, какво и как може да приготвите, практични съвети за хигиена и съхранение.

Представянето на нови храни на вашето бебе изглежда като голяма отговорност, но добрите новини са, че е много по-лесно, отколкото можете да си представите. Решението, коя храна да сложите, пред вашето дете и как да я комбинирате, изгражда много от въображението, за това как да комбинираме вкусовете, на които можем да се насладим и като възрастни. И техниките, нужни за приготвянето на храната, са също толкова лесни.

Първите вкусове - от около шестия месец

Отбиването обикновено започва с плодово или зеленчуково пюре или други меки храни. Научете детето си, да свикне с разнообразието на различните вкусове и текстури като опитате следното:

Сготвена храна
- Задушени карфиол или броколи на розички или пюре
- Задушени или печени морков, ряпа, пащърнак, белени и нарязани на ситно или на пюре
- Сварен или печен сладък картоф, белен и нарязан или на пюре
- Сварени грах и боб, също и зеленолистни зеленчуци, като спанак, на пюре
- Сварена леща, на пюре
- Сварена или задушена тиква, на пюре
- Задушена ябълка или круша, на пюре
- Задушени плодове с костилка (като праскови, нектарини и сливи), белени и на пюре

Сурова храна
- Белени манго или папая, на резени или пюре
- Банан, на малки хапки или намачкан
- Зряло авокадо, намачкано
- Белена краставица, на резени
- Плодове с костилка, белени и нарязани на ситно
- Зряла круша, белена и нарязана
- Фино настърган морков

Най-добре е да избягвате ягоди и цитрусови плодове, като киви, ананас, целина и домати, тъй като те образуват алергии. Кивито не е силен алерген, но е с кръстосана реактивност, което значи, че ако детето ви е с чувствителен стомах или страда от обриви, е най-добре да го избягвате. Кога е най-добре да го включите в хранителния режим? До известна степен зависи от това дали някой от семейството е предразположен към алергии. Най-добре е, да го включите около осмия месец, но при децата, предразположени към алергии - трябва да изчакате до около десетия месец. Когато все пак го направите, е най-добре да е в малки количества, за да може да забележите, ако има нежелани реакции.

Първо опитайте с храни, които знаете, че детето ви ще хареса. След това, изчакайте три дни, преди да опитате с нещо ново. Постепенното въвеждане към нормалното хранене, помага за наблюдаването на всички нежелани реакции.

Позволете на детето си, да си играе с храната и да разглежда това, което яде. Първоначално е възможно, да отказват определени храни и е възможно да се наложи, да ги опитват отново и отново, преди да ги приемат. Не се обезсърчавайте, вие полагате основите за вкусовите им предпочитания, за по-нататък.

Комбиниране на продукти от около осмия месец
Веднъж щом детето ви започне да приема по-твърда храна, може да развихрите въображението си. Помислете за различни комбинации, които сте откривали най-често при супи или други блюда. Стига детето ви да не страда от алергии, може да започнете да добавяте месо и риба, също и яйца, млечни продукти и тофу. Свържете се вашия лекар, ако имате съмнения за алергии. Добавянето на прясно мляко, кисело мляко, масло и настъргано сирене, също променя вкуса. Разширите вкусовия им кръгозор, като добавите щипка смлени подправки, ситно нарязани билки или чесън.

Кореноплодни зеленчуци
Идеи за комбинации:
Морков и пащърнак, морков и ряпа, целина и ябълка, пащърнак и ябълка.
Как да приготвяте кореноплодни зеленчуци
Обелете и нарежете на парчета. Гответе ги на пара, за 15-20 мин, докато омекнат (сложете ябълката, към средата на готвенето). Сложете плодовете/зеленчуците в блендер. Може да добавите малко бебешко мляко или масло, за да разредите пюрето.

Картофи
Идеи за комбинация:
Праз лук и картофи, тиквичка и картофи, сирене и картофи, спанак и картофи.
Как да приготвяте картофите
Обелете и нарежете картофите на по-големи парчета и ги сварете за 15-20 мин. Можете също и да ги приготвите на фурна, увити във фолио на 200°C (180°C с обдухване) за 1 час и 15 мин или за 1 час и 30 мин, зависи от количеството. Вземете меката част на картофа и я намачкайте. Опитайте праз лук и картофи или тиквички и картофи – сварете картофите като добавите праза или тиквички по време на готвенето. Изцедете излишната течност и сложете в блендер, с малко масло, с.л настъргано сирене и малко кисело. За спанака с картофи, сложете малко масло в тигана, добавете спанака и гответе докато се свие. Блендирайте с вече приготвените картофи - може да добавите и малко индийско орехче. В супи, картофите се комбинират добре с почти всичко, така че не се притеснявайте да сложите повече зеленчуци или риба или месо.

Сладки картофи
Идеи за комбинация:
Сладък картоф и морков, сладък картоф и агнешко, сладък картоф и пиле, сладък картоф и спанак.
Как да приготвяте сладките картофи
За сладките картофи, загрейте фурната до 200°C (180°C с обдухване). Подредете картофите и печете за около 45 мин – 1 час, докато омекнат. Извадете меката им част и я намачкайте. Сладкият картоф се комбинира лесно с почти всичко. Много си отива с морков, агнешко, пиле и спанак.

Леща
Идеи за комбинация:
Леща и тиква, леща и морков, леща и сладък картоф.
Как да приготвяте лещата
Лещата е добър източник на протеин и желязо, тя е евтина и лесна за приготвяне. Плюс, че можете да я блендирате в кремообразна и мека консистенция. Комбинирайте червена леща със сладък картоф и ги сварете заедно за 15 мин. Трябва да обелите и нарежете сладкия картоф. Вдъхновете се от земните вкусове на източната кухня, като добавите щипка кориандър или кимион.

Броколи и карфиол
Идеи за комбинация:
Броколи и карфиол, с малко сирене, броколи и карфиол и картофи, броколи и карфиол с бяла риба, броколи и карфиол със сьомга.
Как да приготвяте броколи и карфиол
Разрежете броколите и карфиола на розички и ги задушете за около 8 мин. Помислете за карфиол с броколи и сирене или риба.

Тиквичка и сладка тиква
Идеи за комбинация:
Тиквичка/сладка тиква с чесън, тиквичка/сладка тиква с червена леща, тиквичка/сладка тиква с ряпа, тиквичка/сладка тиква с пащърнак.
Как да приготвяме тиквички или сладка тиква
Разрежете тиквичката или сладката тиква наполовина и печете на 200°C (180°C с обдухване) от 40 мин. до 1 час, докато омекне.

Плодове
Идеи за комбинация:
Банан и манго, банан и ягоди, банан и авокадо, ревен и круша, ревен и ябълка, ревен и ягоди, ревен и банан, праскова, банан и манго.
Как да приготвяте ревен
Отрежете стъблото на ревена и го сложете в тиган с малко вода. Гответе за около 15 мин. докато омекне, след това го пюрирайте. Ако го комбинирате с ябълка или круша, сложете повече вода и гответе ревена заедно с плодовете, докато омекнат. Можете да го приготвите отделно и след това да го добавите, при ягодите или бананите.
Как да приготвяте плодове с костилки
Плодове с костилки, като сливи, нектарини, праскови и кайсии, можете да обелите и след това приготвите на тиган за около 15 мин, с щедро количество вода, докато омекнат и след това ги пюрирате. Помислете и за смути комбинации, като праскова, банан и манго. Не забравяйте, да отстраните обвивката, семките/костилките.

Зърнени храни
Идеи за комбинация:
Зърнени храни с намачкан банан, ягоди, задушени плодове, авокадо, папая или пюрирани зеленчуци.
Как да приготвяте зърнени храни
Зърнените храни са страхотна основа за много различни вкусове. Добавете намачкан банан или ягоди, задушени плодове, овесена каша, пудинг или ориз за ризото. Зрялото авокадо и папаята, също могат да бъдат блендирани и добавени. Можете да добавите всякакво плодово или зеленчуково пюре и да експериментирате със спелта, ориз басмати или паста. Ако добавяте ориз, е най-добре да готвите точно толкова количество, колкото ви е нужно. Пък и винаги може, да забъркате с пюре, което току-що сте направили или размразили.

Месо и риба
Идеи за комбинации:
Бяла риба с праз лук и картофи, сьомга с праз лук и картофи, сьомга с броколи и картофи, пиле с чушки и домати, мляно агнешко с картофи и моркови.
Как да приготвяте рибата
Ако ще приготвяте рибни филета, най-лесно е да ги увиете във фолио и да ги сложите във фурна на 200°C 6-10 мин. Ако ги комбинирате с други печени зеленчуци, ще ви спести време – просто сложете рибата в края на готвенето. За да увеличите блюдото на детето си, добавете малко свежи билки – рибата си отива с пресен лук, копър и магданоз, агнешкото и телешкото си отиват с канела и кимион. Добавете много малка щипка от тях само за вкус.

Хигиена и начин на съхранение
Хигиената е дори по-важна, когато става дума за приготвяне на храна за вашето бебе.

Най-важното – успокойте се…
Споделянето на храна е едно от удоволствията в живота. Включете се във новите приключения на вашето бебе. Опитайте се, да не се притеснявате твърде много за това, колко и какво точно им предлагате. Експериментирайте с различни комбинации - някои се получават по-добре от други, но няма правилна или грешна, тъй като всички те ни носят различни вкусове и хранителни вещества. Ако им дадете достатъчно избор и разнообразие, другото ще си дойде само – понякога по-рано, друг път по-късно. В крайна сметка, учите вашето бебе да се храни именно с вас през цялото си детство и това да се чувства уверено, когато само опитва нови храни. Това е само началото.
Списанието
BBC Good Food България Брой 196
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ