Отказването от захарта е трудно и резултатно

29 May 2019 15:08
Отказването от захарта е трудно и резултатно
Ако сте опитвали да спрете захарта и сте си позволявали „по малко“ от всичко любимо, то сега е моментът да проверите приема си на захар.

Има няколко знака, че сте пристрастени към захарта, дори и да си мислите, че не сте.

Отлагате срещата си със зъболекар от години? Намирате опаковки от шоколад в различни кътчета на дома си? Организирате състезание в офиса като извинение да хапвате сладкиш? Носите монети в джоба си за следобедното ви пътуване до машината за сладко?

Това са знаци, че тялото и мозъкът ви са подвластни на захарта.

Да се наслаждавате на нещо сладко, като част от здравословна диета, е напълно нормално. Но да усещате, че имате нужда да хапнете нещо сладичко, е съвсем различно, също както и ежедневните ви нападения на машината на работа, когато вече сте „прегрели“.

Защо отказването от захарта е ключ към дълготрайно здраве?

Колко вредна е захарта за вас?
Дълготрайното влияние на прекалената консумация на захар се простира отвъд проблема с килограмите – и риск от заболявания, свързани със затлъстяването. Изследователи от Харвард свързват прекалената консумация на захар с високо кръвно налягане и хронични възпаления, като предшественици на сърдечните заболявания.

Освен това сладките изкушения не вършат добра услуга на денталното ви здраве.

Те са сред основните причини за зъбен кариес, благодарение на ерозивната киселина, която се получава, когато бактериите разграждат захарта в устата ви.

Колкото до психичното ви здраве, изследвания показват, че има взаимозависимост между дълготрайното приемане на големи количества захар с психични разстройства, като състояния на тревожност и депресия.

Това не е призив да започнете диета без захар, а начин да изключите преработените захари и да изчистите тялото си от вредните си навици.

Колко захар трябва да приемате дневно?

Английската национална здравна служба препоръчва да намалите дневния си прием на захари до 5% или около 30 г на ден. Това се отнася до монозахаридите (глюкоза и фруктоза) и дизахаридите, които производителите добавят във всякакви видове питиета и храни, като готовите сосове, дресинг за салати и енергийни напитки.

Отказване от захарта: как да го направите?

Ако замените меда върху препечената си филийка с банан, и си купите неподсладени зърнени храни, това е ключът. Потърсете графата „от които захари“ и считайте, че всичко над 22,5 г от общо захарите на 100 г е с високо съдържание на захар, а всичко под 5 г – с ниско.

Учени установяват, че диетите, богати на докозахексаенова киселина (полиненаситена незаменима омега-3 мастната киселина), която се съдържа в сьомгата, орехите и лененото семе – може да преобърне вредното влияние на прекомерния прием на фруктоза, което може да повреди гени в мозъка ви и потенциално да доведе до състояния като болестта Паркинсон, депресия и биполярно разстройство.

Какво се случва, когато намалите захарта

Ако до този момент не намирате причина да забравите за донътите в 15:00 часа, ето още някои ползи за съзнанието и тялото ви, когато ограничите сладкото.

Помага в борбата с акнето

Захарта предизвиква възпаления и е свързана с колагена, намаляването на еластичността на кожата заради процес, наречен гликация.

Помогнете на психичното си здраве като се изчистите от захарта

По-малко захар означава по-малък шанс да развиете психични проблеми.

По-трезва мисъл

Като намалите приема на глюкоза и захароза можете да увеличите когнитивното си представяне.

Съхранете паметта си

Приемът на големи количества захар повишава риска да развиете болестта на Алцхаймер.

По-добър сън

Ограничаването на захарта ще намали събужданията ви през нощта.
Прочетете повече за:
захарздравезаболявания
Списанието
BBC Good Food България Брой 196
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ