Диета при грип

03 June 2019 10:56
Диета при грип
Когато сте повалени от настинка или грип, обикновено последното нещо, което ви се прави, е да се храните. И няма проблем да ядете по-малко в резултат на липсващия ви апетит. И все пак се нуждаете от малки количества правилна храна, която да ви предостави необходимата енергия и хранителни вещества за възстановяването ви.

Наблегнете на

Храната осигурява енергията и хранителните вещества необходими на организма ви за правилното му функциониране. Действието й е особено важно, когато сте хванали и последния грип. Приемането на правилните храни може значително да облекчи състоянието ви. Ето и списък с тях:

1.      Бульон

Без значение дали предпочитате пилешки, телешки или зеленчуков, бульонът е едно от най-добрите неща, които можете да ядете, когато сте болни. Подходящ е както в самото начало, когато симптомите ви са се появили, така и докато се възстановите напълно.

Бульонът предотвратява обезводняване, а топлината му може да облекчи възпаленото ви гърло.

2.      Пилешка супа

Тя комбинира ползите от бульона с допълнителни съставки. Пилешкото месо предоставя желязо и протеини на тялото ви, освен това ще получите хранителни вещества от морковите, подправките и целината.

Можете да ядете пилешка супа през целия период на възстановяване, за да избегнете обезводняване и да сте сити. Внимавайте с количеството сол.

3.      Чесън

Дори и да гледате на чесъна като на средство за овкусяване на ястията, дори в миналото той е бил използван като средство за лекуване на различни заболявания.

Изследвания показват, че приемът на чесън повишава имунната система и намалява симптомите.

4.      Кисело мляко

То може да облекчи болки в гърлото ви, но и да повиши имунинета ви. Съдържа протеин. Уверете се, че избирате кисело мляко без добавени захари.

5.      Богати на витамин С плодове

Витамин С е важна хранителна съставка за повишаването на имунната ви система, което е особено важно, когато сте болни. Хранителните добавки могат да ви помогнат, но тялото ви усвоява хранителни вещества като витамин С по-ефективно от храните, които приемате.

Докато сте болни, опитайте да ядете богати на витамин С плодове – ягоди, домати и цитрусови плодове.

6.      Листни зеленчуци

Спанак, кейл и други листни зеленчуци могат да повишат имунитета ви при грип. Те съдържат витамин С и Е.

Помислете как да комбинирате листните си зеленчуци с плодове в смути или ги изяжте сурови, овкусени с малко сок от лимон и зехтин. Най-добре е да ядете тези имуностимулиращи храни през целия период на възстановяването ви.

7.      Броколи

Броколите са източник на хранителни вещества, от които организмът ви може да извлече много ползи, докато сте болни. Те ще ви предоставят витамин С и Е, както и калций и фибри.

Когато апетитът ви започне да се завръща, включете броколите в менюто си. Можете да ги ядете и на супа, но запомнете, че трябва да внимавате със съдържанието на натрий.

8.      Овесена каша

Когато сте болни, гореща купа овесена каша може да бъде идеалния хранителен избор. Тя е естествен източник на повишаващия имунитета витамин Е. Съдържа още полифенолни антиоксиданти, както и имунноукрепващите фибри бета глюкан.

9.      Подправки

Към края на възстановителния процес можете да имате увеличени синусови секрети. Определени подправки като черен пипер и хрян могат да ви помогнат да дишате по-лесно. Въпреки това избягвайте твърде пикандните храни, особено ако гърлото ви е възпалено.

 

Приемайте повече течности

Когато сте болни, е изключително лесно да се обезводните. Не само, че ядете по-малко, но и като цяло намалява приема ви на вода, заради количеството, което губите, когато вдигнете температура. Като цяло течностите са изключително важни за функционирането на тялото ви, но те могат да предотвратят някои инфекции.

Когато става въпрос за хидратиращи напитки, водата продължава да заема номер 1 в списъка. Тя изчиства тялото ви от токсините. Ако не обичате да пиете вода, докато сте болни и искате нещо с повече вкус, можете да пиете още:

·        Бульон

·        Джинджифилов чай

·        Билков чай с мед

·        Чай с мед и лимон

·        Фрешове (без добавена захар)

 

Какво да избягвате

Какво да избягвате да приемате, докато сте болни, е също толкова важно да знаете, както и какво да приемате. Това е списъкът със забраните:

·        Алкохол – той понижава имунната ви система и причинява обезводнявания.

·        Кофеинови напитки – кафе, черен чай или газирани напитки могат да ви дехидратират допълнително. Освен това много от тях съдържат захар.

·        Твърди храни – хрупкави крекери, чипс или храни с подобни текстури могат да влошат кашлицата или възпаленото ви гърло.

·        Преработени храни – Колкото по-обработена е една храна, толкова по-малко хранителни вещества съдържа тя. При грипно състояние организмът ви се опитва да се възстанови сам и е важно да му помогнете с храната, която приемате.
Списанието
BBC Good Food България Брой 196
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ