Соя и соеви продукти – храна за шампиони

11 June 2019 15:00
Соя и соеви продукти – храна за шампиони
Соя и соеви продукти – храната, която е препоръчително да включите в менюто си. От полезните качества на соята и соевите продукти непременно трябва да се възползват фитнес феновете, бременните жени и хората, подложени на непрекъснат стрес. 

Соята е бобово растение, чиито семена са богати на растителен протеин, който може да замести месото в диетичния режим. Азиатците отдавна са запознати със здравословните й качества тя заема централно място в менюто им. На Запад се осъзнават далеч по-късно, но соята и соевите продукти вече 

Хранителни качества на соята 

Соята е богат източник на протеини, омега-3 мастни киселини, целулоза, изофлавони и фито-естрогени, които имат много витамини (B6, B9, B12, H) и минерали. Заради незамените аминокиселини, които съдържа, сравняват соята с животинските протеини. 

В същото време е богата на лесноусвоими растителни мазнини и сравнително бедна на въглехидрати.Високата й хранителна стойност прави соята задължителна част от менюто на активните спортисти, бременните жени и хората, подложени на непрекъснат стрес. 

Здравословни качества на соята 

Изофлавоните, които се съдържат в соята, намаляват риска от сърдечносъдови и ракови заболявания. Те са вещества, подобни на женските естрогени, и играят ролята на природна хормонална терапия. Преди няколко години в соевите кълнове е открита и противотуморната съставка “генистеин”. 

Учените правят връзка също между ниската заболеваемост от рак на гърдата, на простатата и на ендокринните жлези в Япония и Китай, и високата консумация на соя и соеви продукти в тези страни. 

Фитоестрогените, съдържащи се в соята, имат още една важна здравословна функция – да увеличават плътността на костите, като по този начин намаляват риска от остеопороза. Освен това соята намалява нивото на “лошия” холестерол в кръвта и така предпазва от атеросклероза и други сърдечносъдови болести. 

Соя и соеви продукти в диетата 

Соята и соевите продукти са честа съставка в диетите за отслабване, защото са нискокалорични и засищащи. Богатото съдържание на целулоза стимулира храносмилането. Активно спортуващите имат нужда от повече протеини и витамини, затова соята е точно за тях. Благодарение на витамините B6, B9, B12 и H, както и съдържанието на минерали, соята е незаменим фитнес помощник. 

Витамин В6 подобрява мускулния метаболизъм и участва в белтъчната обмяна. Витамин В9 има добър ефект върху обмяната на аминокиселините и нуклеиновите киселини. Витамин В12 участва пряко в белтъчния синтез. Витамин Н стимулира растежа на мускулните клетки и участва в разграждането на въглехидратите и мазнините. 

Соеви продукти 
Соеви кълнове - те са много нискокалорични, подсилват имунната система и се борят срещу стреса. Богати са на омега-3 мастни киселини, протеини, минерали (предимно калций и желязо) и витамини (А, С, В1 и В2).
Едамам - непреработени соеви зърна “в” или “извън” шушулката. Идеална закуска между храненията, в салати или в задушени ястия.
Соево мляко – за да има качествата на млечните продукти, избирайте соево мляко, обогатено с калций или витамин D.
Тофу (соево сирене) – предлага се с различни текстури - от меко до твърдо и дъвчащо. То няма вкус и приема аромата на храната, с която го съчетаете.

Източник: https://dieti.rozali.com 
Списанието
BBC Good Food България Брой 196
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ