Колко сол трябва да консумират децата?

13 June 2019 08:32
Колко сол трябва да консумират децата?
Прекаляват ли със солта вашите деца? Разберете кои храни имат завишено количество сол и какви са здравословните съвети на диетолога Емер Делани.
 
Натрият е основен минерал, който е необходим за правилното функциониране на организма. Най-често срещаната форма на натрий е готварската сол. Добре известно е, че високият прием на сол оказва неблагоприятно въздействие, свързан с повишено кръвно налягане, особено при възрастни. По последни проучвания се оказва, че повишеният прием на сол влияе зле и на деца и юноши. Интересно откритие е, че високото кръвно налягане е свързано със сърдечносъдови заболявания. Ето защо е от изключително значение децата да ограничат приема на сол, за да намалят кръвното си налягане и да предотвратят евентуална хипертония (високо кръвно налягане).
 
Колко сол трябва да приемат децата?
Максималното количество сол, което трябва да приема едно дете зависи от неговата възраст. Децата под 1 година трябва да приемат по-малко от 1 г сол и 0,4 г натрий на ден. Децата на възраст между 1 и 3 години – по-малко от 2 г сол и 0,8 г натрий на ден. За 4 до 6- годишните препоръчителната доза сол на ден е по-малко от 3 г, а на натрий - 0,8 г. 7 до 10- годишните трябва да приемат не повече от 5 г сол и 2 г натрий дневно. За децата на възраст от 11 години нагоре препоръчителната доза сол не трябва да превишава 6 г, а на натрия - 2,4 г на ден.
 
Храни, които да избягваме или да ограничим
Повечето храни, които децата ядат ежедневно съдържат сол. Такива са хляб, зърнени закуски и сирене. Тези храни са важен източник на хранителни вещества като въглехидрати, протеини, калций, фосфор и витамини от група В, които са необходими за растежа и развитието, така че избягването им напълно не се препоръчва. Преработени меса, като бекон и шунка, бързи храни и някои леки закуски като снаксове, чипсове и бисквити, определено са храни, които е препоръчително да бъдат избягвани, поради завишеното си количество на сол в тях. Смяната със здравословна храна е желателна, защото тя е най-лесният начин да ограничите дневния прием на сол на вашето дете.
 
 
А ето и някои съвети:
·      Ограничете пакетираната храна като снаксове, чипсове, бисквити и колбаси до веднъж седмично или само по специални поводи. Вместо тях, вземете плодове, зеленчуци, пуканки и ядки без сол (ако детето ви е достатъчно голямо).
·        Гответе месо, използвайки свежи съставки, лимон, билки и подправки, за да овкусите, вместо сол.
·        Заменете консервираната супа с домашно приготвена. Прави се по-бързо, отколкото предполагате.
·      Ограничете употребата на готови, бутилирани сосове, соев сос и маринати. Вместо това си ги пригответе сами. Ако времето ви е ограничено, пригответе повече и съхранете във фризера. Така можете да ги използвате дори в дните, в които нямате толкова време. Освен това ще спестите време и пари.
·       Вместо сандвич със шунка и сирене, опитайте следните сандвичи: пиле със салата, яйчена майонеза или леко фъстъчено масло, стига да не сте алергични.
·       Ограничете т. нар. „бързи храни“ възможно най-много.

Емер Делани е с отличие в областта на човешкото хранене и диетология от Университета на Ълстър. Работила е като диетолог в някои от най-добрите болници в Обединеното кралство.

Цялото здравно съдържание на goodfood.bg се предоставя само за обща информация и не трябва да се третира като заместител на медицинската консултация на вашия лекар или друг медицински специалист. Ако имате някакви притеснения относно общото ви здравословно състояние, трябва да се свържете с вашия лекар.
 
 
 
Списанието
BBC Good Food България Брой 196
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ