Най-добрите антиоксиданти

16 June 2019 21:14
Най-добрите антиоксиданти
Мнозина искат да знаят тайната на вечната младост, но натоварването с физически упражнения и спазването на най-строгите диети не се удава на всички.

Оказва се, че за да изглежда строен и да бъде по-млад за годините си е достатъчно човек да включи в диетата си някои продукти.


Боровинки

Според проучване, резултатите от които са публикувани през 1999 г., продължителността на живота на опитни плъхове, в чиято диета учените включват боровинки, се е увеличила драстично. Преизчислена възрастта на плъховете спрямо човешката възраст, продължителността на живота се е увеличава с повече от 10 години!

Освен това, плъховете, редовно хранени с вкусните плодове, в зряла възраст показват отлична координация на движенията. Веществата, открити в боровинките, къпините и други плодове, намаляват нивото на възпалителните и окислителните процеси, които в крайна сметка водят до влошаване на паметта и моторните функции.


Шоколад

Според статистиката, най-ниското ниво от сърдечни заболявания се наблюдава сред индианците Куна (Панама). Причината се крие в напитката, която с удоволствие консумират жителите на архипелага на Сан-Блас. Тя е направена от голямо количество какао, съдържащо флавоноиди, които допринасят за укрепване на стените на кръвоносните съдове. Това предотвратява възникването на сърдечносъдови заболявания, диабет тип 2, проблеми с бъбреците и деменция.


Риба

Преди около 30 години, учените провеждат проучване относно това, защо при ескимосите са редки случаите на сърдечносъдови заболявания. Скоро откриват причината: основната храна на инуитите е прясната риба. В рибата се съдържат големи количества омега-3 мазнини, които възпрепятстват образуването на холестеролни плаки върху стените на кръвоносните съдове.


Ядки

Едно проучване, проведено от активисти на религиозното движение Адвентистите от седмия ден (последователи на религиозна доктрина придържайки се към здравословен начин на живот и вегетарианска диета), показва, че наличието на ядки в храната увеличава средната продължителност на живота с две години и половина. В ядките се съдържат голямо количество ненаситени мазнини, използването на които е изключително полезно за сърцето. Ядките са концентриран източник на витамини, минерали и антиоксиданти.


Вино

Умерената консумация на алкохол защитава организма от сърдечносъдови заболявания, диабет, възрастова загуба на памет. Според учените, практически всички алкохолни напитки притежават сходни свойства, въпреки че те отдават предпочитанията си на червеното вино. Червеното вино съдържа ресвератрол, компонент, който, според последните проучвания, може да активира работата на гените забавящи процеса на стареене.


Зехтин

Преди около 40 години, учените откриват, че мононенаситените мазнини, които се съдържат в големи количества в зехтина, подпомагат ефективно борбата с болестите на сърцето и намаляват риска от рак. Последните изследвания доказват, че маслиновото масло съдържа полифеноли - антиоксиданти, които предотвратяват появата на различни заболявания, свързани с възрастта.


Кисело мляко, суроватка

През 70 години в Съветския съюз беше модерно да се пише за мистериозното кавказко дълголетие. Тайната на здравето и дълголетието им се приписваше по-специално на тяхното хранене, богато на мацони – млечнокисела напитка наподобяваща съвременното кисело мляко. Макар, че противостареещите свойства на киселото мляко не са доказали, то съдържа много калций, спомагащ борбата с остеопорозата (намаляване на костната плътност) и „добри бактерии”, които благоприятстват нормалното функциониране на стомашно-чревния тракт.


Няма нищо чудно в това, че темата за антиоксидантите е особено актуална - тези полезни хранителни съставки ни предпазват от вредното въздействие на свободните радикали, които са отговорни за развитието на редица сърдечни заболявания, туморни процеси и стареенето.

По-долу ви предлагаме отговор на въпросите, какво количество антиоксиданти е желателно да се приема, възможно ли е да се предозират витамините А, C, E и други “защитници” на имунната система.

Как да разберем, дали приемаме достатъчно антиоксиданти?

Няма начин да знаем това, тъй като все още не са известни точните препоръчителни количества, които трябва да се консумират. За да се покрият дневните нужди на организма, включете в хранителния си режим богати на антиоксиданти храни – най-вече разнообразие от зеленчуци и плодове. Ако вземате комплекс от витамини и минерали, спазвайте препоръчителните дози, означени на етикета.

Можем ли да предозираме антиоксидантите?

Правилото, че твърде много хубаво не е на хубаво, важи и в този случай. Експерти в областта твърдят, че големите количества антиоксиданти могат да претоварят имунната система, увреждайки способността на организма да се “самопоправя”. Такъв проблем при прием на антиоксиданти в препоръчителни количества не съществува.

Ако вземате големи дози от един или ограничен брой антиоксиданти, равновесието в човешкото тяло може да се измести в неблагоприятна насока, като се намали ползата от останалите антиоксиданти.

bulsport.bg
Списанието
BBC Good Food България Брой 197
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ