Топ 10 веган заместители

21 June 2019 15:54
Топ 10 веган заместители
Авторът на рецепти, Жулиет Сиър, е на веган диета от няколко години. Тук, тя споделя няколко съвета, за това какво е научила за този начин на хранене и кои са нейните любими заместители- от млечните продукти до месата.

Замисляли ли сте се да станете веган, или да включите повече веган варианти във вашия репертоар? Да преминеш на веган диета може да бъде много стресиращо, за да улесним прехода, ви предлагаме няколко достъпни заместители.

Джакфрут

Подходящ и изненадващо евтин, джакфрутът е една необработен продукт, който често ще откривате в консерви, което означава, че лесно можете да го съхраните в шкафа. Широкоразпространен е в Азия от десетилетия, добил голяма популярност и в Европа, успешно замества пълнено свинско, тъй като много точно имитира текстурата му. Добър заместител е и на пилешкото, особено на пърженото, но може да бъде приготвени и така, че да напомня за риба тон. Освен това, опитах някои наистина креативни и вкусни ястия като джакфрут такос, гирос и дори кейк с рачешко месо.

Аквафаба

Водата от консерва с нахут е чудесен заместител на яйчения белтък. Може да се използва за направата на целувки, мусове и много други печива, като френски макарони, пандишпани и браунита. Добавете водата от нахут в маслен крем без млечни продукти и ще получите много по-лека глазура. Понякога дори я смесвам с пудра захар и лимонов сок, за да направя захарна глазура.

Аквафабата, може дори да бъде главният ви герой в тесто за палачинки без млечни продукти и сосове, като майонеза. Може да се окаже полезна дори в коктейли, като например в коктейл с уиски.

Сайтан

Често наричан жизненоважен пшеничен глутен, сайтанът се прави от пшеничен протеин. Съществуват много готови продукти, но вие можете да си го приготвите и сами. С подправки, можете да овкусите сухия микс, направен с пшенично глутеново брашно. След това да направите мократа смес, използвайки заместител на млякото, тофу и всякакви други вкусове, които харесвате. Смесете двата микса, за да получите тесто и го омесете добре.

Ако жадувате за бързи храни, можете да го изпържите на парчета с подходящи подправки за заместител на пърженото пилешко. За по-здравословен вариант, можете да го опечете във фурна или на грил. Сайтанът е добър заместител на патешко, свинско, бекон и наденица и може да се свърже с повечето кухни, но изглежда е най-популярен в азиатската кухня, най-вече в Китай, където се използва като източник на протеин от векове.

Заместител на млякото

Известните немлечни продукти включват овес, лешник, кашу, соя, бадем и коноп. Много е лесно да си приготвите собствени накиснати сурови ядки, и да ги блендирате с малко вода. Освен че са само чудесни заместители за напитки, алтернативните млека могат да бъдат използвани и в много рецепти.

Някои дори са по-подходящи за различни рецепти, така че ви окуражавам да експериментирате. Например, овесеното мляко е страхотно за класически нес кафета.

Обичам да използвам соево мляко в рецептите за печене, защото може да бъде кисело като ябълков оцет и използвано заедно с масло.

Алтернативни сирена

Трудно е да се имитира истинското сирене, но неговите алтернативи наистина се подобряват. Днес, повечето супермаркети предлагат собствен обхват от различни марки, така че имате избор. Правят се от различни съставки, включващи кокос, аквафаба, ядки и растително масло. Най-добре е да се избере такова с витамин B12 и калций.

Редица от заместителите на сирене са достъпни, от моцарела до чедър и крема сирене. От скоро, има няколко „занаятчийски“ марки веган сирена. Не само, че са добър източник на B12 и други витамини от група B, но имат и приятен вкус, който се съчетава добре с паста и салати.

Алтернативни кремове и кисели млека

Подобно на алтернативните млека, има широк обхват от растителните кисели млека, перфектни за добавяне към плодове, зърнени храни или просто като лека закуска. Може да се използват и за печене и готвене.

Подобно на други алтернативни немлечни продукти, те са богати на витамини и са пълни с пробиотични бактерии. Това означава, че веган киселите млека има същите полезни свойства, като обикновения такъв.

Обичам да използвам кремове на кокосова основа и кисело мляко в индийско и азиатско къри заради вкусовете им. Но понякога търся по-неутрална алтернатива на киселото мляко, като соя или бадем за други рецепти. Още веднъж мога да кажа, че си заслужава да експериментирате.

Напоследък, битата сметана на растителна основа е все по-достъпна. Прави се със соя и можете да я добавите към пудинги, печива, десерти и напитки, като шейкове.

Заместител на месото

В среда с преработени храни, като пилешки хапки, бургери, рибни рулца, наденици и хот-дог, има редица варианти за бързи храни, които можете да пропуснете.

Всички големи супермаркети имат собствен обхват от заместители в добавка към големите марки, малките стартъп компании, допринасят също. Семейството ми беше впечатлено от исландската имитация на месо. Направихме веган рагу с него и открихме, че много се доближава до свинското месо. Вкусът беше добър, а текстурата беше на място.

Сигурно сте чували за Beyond Meat, бургер в кървав стил на растителна основа. Най-много го има в САЩ, днес е наличен и в някои ресторанти в Европа.

Някои брандове започнаха да предлагат „наденички с гъби, вместо месо“ през миналата година. Представляват веган наденица, с гъбена основа, която определено си заслужава да се опита, най-вече заради текстурата. Разбира се, са преработени, но са доста убедителни, лесни за готвене и богати на протеин.

Тофу и темпе

Направено от соеви зърна, тофуто е по-малко преработен заместител на месо, заради протеина. Има голямо разнообразие и е подходящо за солени ястия. Освен това, може да се използва по-мек вариант за неща като бъркани яйца, но вместо яйца, използвам тофу или като добавка към пудинг и печива.

Темпето се прави с ферментирали соеви зърна и е с по-твърда текстура. Страхотен заместител е на протеина в азиатските рецепти, а също и на бекона, като го нарежете тънко и го изпържите. Натривам я с микс от мармайт, кленов сироп и опушвам след пържене за няколко секунди, от всяка страна, за да придам приятен вкус на опушен бекон. И тофуто и темпето са страхотни на вкус, така че можете да ги ползвате в много ястия.

Маслата

Има много различни марки масла, които не съдържат млечни продукти. Експериментирайте, за да намерите любимите си.

Заместители на яйца

Заместителите на яйца под формата на прах може да се открият в по-специализираните био магазини, но отскоро добиха по-голяма популярност и можете да ги откриете и в супермаркетите. Някои очевидни употреби включват печива и закуски.

Предпочитам да използвам яйце от лен в рецептите за печене, като смесвам гореща вода с ленено брашно. Семената от чиа също са добър заместител на яйцата. Вече ви споменах за водата от нахут (аквафаба), която може да се използва като заместител на белтъка.

Невероятно е като си помислите, че само до преди години, веганите бяха ограничени в избора си на продукти в супермаркетите. Нарастващите веган тенденции и броят на хората, които опитват този начин на живот, доведоха до появата на нови интересни заместители. Така че си заслужава да бъдат опознати, за да откриете най-добрия продукт за вас.


Списанието
BBC Good Food България Брой 197
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ