10 съвета за живот на безглутенова диета

08 July 2019 14:22
10 съвета за живот на безглутенова диета
Целиакията е неизлечимо и сериозно автоимунно заболяване, причинено от това как имунната система реагира на глутен – протеин, който се съдържа в пшеница, ечемик и ръж. Единственото лечение на състоянието е стриктна безглутенова, доживотна диета.

За тези, които от скоро са диагностицирани, идеята за строга, безглутенова диета може да им се стори обезсърчителна. Но ако се запознаете по-добре, ще се уверите, че много бързо можете да се приспособите към безглутеновата диета. Ето ви топ 10 ежедневни съвета как да се справите с целиакия…

Научете се да четете етикета на продуктите, когато пазарувате.

Всички пакетирани храни в Европа имат етикет за алергени. Това означава, че след като прочетете съставките, лесно можете да разберете, дали продуктът е подходящ за безглутенова диета или не. Ако в дадена зърнена закуска има съставка, която съдържа глутен, то тя е задължително отбелязана в етикета (независимо колко минимално количество е използвано).

Специфичните видове зърно също ще бъдат отбелязани. Така че обърнете внимание на пшеница, ръж, ечемик, овес, лимец, камут или всякакъв друг вид зърно, тъй като всички те съдържат глутен. Често този тип съставки са написани с удебелен шрифт.

Използвайте безглутенови заместители.

Паста, хляб или крекери – всички те, съдържат глутен. Но това не означава, че никога повече не можете да се насладите на любимите си храни. Вместо тях преминете на безглутенова алтернатива, която можете да откриете в био магазините или здравословния щанд в супермаркета. Безглутеновите заместители включват храни като паста, хляб, крекери, зърнени закуски и др.

Не забравяйте, че много храни са естествено без глутен.

Свежите плодове и зеленчуци, месо, домашно отгледаните птици, риба, сирене и яйца са естествено безглутенови храни. Използвайте ги като основна част във вашето меню.

Насладете се на естествено безглутенови, зърнени храни.

Безглутеновата диета не означава, че всички зърнени култури и храни отпадат от менюто. Киноа, теф, амарант, полента, елда, царевица, просо и тапиока са част от безглутеновите зърнени храни, които можете да включите в режима си на хранене. Погледнете етикета, за да се уверите, че купувате пречистен продукт. Опитайте се да замените хлебните трохи с полента. Изберете безглутенова елда или оризови нудъли и паста и се опитайте да ги запечете с киноа.

Научете кой алкохол да избягвате.

Безглутеновият алкохол включва сайдер, вино, шери, порто и други видове ликьори. Запомнете, че различните видове бира и ейл, съдържат различно количество глутен и не са препоръчителни. Може да намерите безглутенова бира в някои супермаркети и ресторанти. Но преди това се уверете от етикета, че е именно такава.

Разберете, че все още можете да се насладите на семейните и приятелски вечери

Това, че сте на безглутенова диета, не означава, че не можете да се храните навън – можете онлайн да проверите местата, които включват безглутенови храни в менюто си.

Внимавайте от ниско съдържание на глутен

Дори и минимално количество глутен, може да бъде достатъчно, за да причини дискомфорт на страдащите от целиакия. За това бъдете сигурни, че сте свели риска до минимум, с храни, които е възможно да имат ниско съдържание на глутен. Преди употреба, мийте повърхността на кухненските принадлежности, използвайте отделно масло и конфитюр, за да избегнете трохите. Също така и почистете тостера.

Избягвайте сосове, които съдържат глутен

Много от сосовете за паста, грейви и други бульони, съдържат пшенично брашно и следователно глутен. Прочетете етикета и не включвайте нищо, което не е подходящо. Вместо това, се опитайте да направите собствен сос за паста или грейви, като използвате царевично брашно, арарут или картофено нишесте, за да ги сгъстите.

Експериментирайте в кухнята

Откриването на правилните, безглутенови заместители на обикновено съдържащи глутен съставки, е въпрос на личен вкус. Прекарайте повече време в кухнята и се приспособете към безглутеновото брашно и другите съставки за печива.

10 Запомнете, че безглутеновите храни, могат да бъдат също толкова вкусни и здравословни

Веднъж диагностицирани с целиакия, можете да започнете с положителните промени във вашата диета, с цел да подобрите здравето си.




Списанието
BBC Good Food България Брой 198
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ