Какви количества храна трябва да давате на децата си

24 July 2019 15:11
Какви количества храна трябва да давате на децата си
Най-добрият начин децата ви да получават необходимите хранителни вещества не зависи само от видовете храна, но също и от тяхното количество.

Наскоро The British Nutrition Foundation (BNF) предложи наръчник в помощ на родителите за хранителния режим, който трябва да изготвят за децата си. Той е озаглавен 5532 и включва информация за размера на порциите и здравословното хранене особено за малките деца. Разработен е от екип учени диетолози, заедно с експерти в областта на храненето в ранна възраст.

Името на наръчника „представлява броя порции във всяка хранителна група, които малките деца трябва да консумират всеки ден“.

Порциите са:

5 порции с храни с нишесте

5 (или повече) порции с плодове и зеленчуци

3 порции с млечни продукти

2 порции с протеинови храни (или 3, ако детето е вегетарианец или веган)





Научният директор на BNF Сара Станър обясни: „Порциите за децата трябва да са базирани върху храни с нишесте, които предоставят енергия, витамини, минерали и фибри“.

„Нишестените храни като овесен сладкиш и соленки също могат да бъдат здравословни хранения.“

Според наръчника „една порция от тези храни трябва да предлагана на всяко хранене. Трябва да предоставяте микс от бели и пълнозърнести храни (например, пълнозърнест хляб) и да избирате обогатени зърнени култури, когато е възможно“.

„Ограничете сладките алтернативи (например захарните мюслита, питки и палачинки), когато е възможно. Деца, които се хранят добре, могат да изяждат по 2 порции с храни с нишесте при основното хранене, така че да няма нужда да ги консумират при по-леките хранения“.

По отношение на плодовете и зеленчуците, наръчникът предлага да „сервирате поне 1 порция на всяко хранене и да включвате разнообразие от видове.“

„Децата могат да ядат по-големи порции, ако желаят.“

Уточнява се, че пресните, замразените, консервираните и сушените видове се броят за порция.

За млечните продукти наръчникът твърди, че деца под 2-годишна възраст трябва да пият пълномаслено мляко и да ядат кисело мляко. Когато е възможно, родителите трябва да избират неподсладените алтернативи. Различните от краве млека трябва да бъдат богати на калций и в идеалния случай на минерали като йод и витамини.

„Оризовото мляко не е подходящо за малки деца“, пише в наръчника.

„Добра идея е да се консултирате с личния си лекар, ако не предоставяте никакви млечни продукти на детето си, защото те са важен източник на витамин А, калций, йод и рибофлавин.“

Колкото до протеините, наръчникът съветва „да сервирате поне два пъти седмично риба и една от тях трябва да бъде мазна, като например сьомга, сардини, скумрия, пъстърва и т.н.“.

Обяснено е, че родителите трябва да опитат да ограничат честото предлагане на обработено месо на децата си, като наденички и шунка.

Важно е децата да получават достатъчно желязо. Наръчникът цитира, че червените меса са източник на желязо, но онези, които не ядат месо, могат да си го набавят от варива, смлени ядки, орехови масла и семена.

Наръчникът е достъпен тук.
Списанието
BBC Good Food България Брой 200
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ