Как да се справим с мизофонията

30 July 2019 13:34
Как да се справим с мизофонията
За средностатистическия човек можем да кажем, че е заобиколен от най-различни звуци в ежедневието си и на мнозина няма да им направи впечатление, когато някой мляска или потропва с крак. Тези, които страдат от мизофония, имат засилена чувствителност към тези звуци и те им причиняват стрес. Те трудно игнорират или да търпят тези звуци, което прави живота им изтощителен.

Какво е мизофония?

Мизофония е, когато звуците от ежедневието причиняват силна емоционална реакция, най-често гняв, безпокойство или отвращение. Няколко милисекунди са нужни на мозъка, за да интерпретира звука, като заплаха и да активира амигдалата. Това предизвиква функциите бягство – бой – замръзни, което отключва адреналин и кортизон. Въпреки това, няма реална опасност за здравето ни от тези звуци. Не сме напълно сигурни, защо толкова много деца и възрастни страдат от мизофония. Най-често са засегнати тези, които страдат от обсесивно-компулсивното разстройство (ОКР), тинитус, хиперакузис, аутизъм и разстройство на сензорното преработване. Няма ясно обяснение, защо това се случва, но навярно има психологически или неврологични причини или просто непоносимост на сетивната система.

Какви са ключовите симптоми на мизофонията?

Няма точен или официален тест за мизофонията. Но ниската толерантност към звуците е ключов симптом, заедно с емоционалната реакция. Най-честите дразнители са повтарящи звуци като дишането или храненето. Също така звуците, издавани от животни и техника. Те могат да бъдат непоносими и да причиняват инстинкта да искаме спрем звука веднага. Хората с мизофония могат да се стресират, да запушат ушите си, да плачат, да станат нервни или да получат нервен срив.

Как мизофонията може да афектира ежедневието ни?

Мизофонията може сериозно да афектира социалните взаимодействия. Децата могат да страдат от поведенчески проблеми в класната стая или да избягват училището изцяло. Времето, прекарано в компанията на други хора, също може да представлява предизвикателство, тъй като често предизвиква негативни реакции или обвинения, насочени към човека, който произвежда звук. Неразбирателството и липсата на умения за справяне с проблема могат да доведат до наранени чувства, търкания и аргументи.

Лечима ли е мизофонията?

Учените не са открили научно доказан начин, с който да спрат тези реакции на мозъка към „дразнещите“ звуци. Въпреки това скорошно проучване направи опит да лекува мизофонията с психологическа терапия, наречена когнитивна поведенческа терапия. Тя показа подобрение на симптомите при почти половината (49%) от общо 90 изследвани лица. Алтернативен, но недоказан подход, е чрез ТЕС терапия, извършена от аудиолог. Тя може да „репрограмира“ съответната част на мозъка.

Най-добрите съвети, които ще ви помогнат да се справите с мизофонията

Дразнители: Идентифицирайте дразнителите и ги заглушете със слушалки. Слушайте музика, аудиокниги, бял шум или просто си сложете тапи за уши. Важно е да се отбележи, че тапите за уши са временно решение, тъй като те могат да засилят чувствителността. Ако е необходимо, си тръгнете от мястото.

Емоции: Наблюдавайте дишането си и следете за промени. Не спирайте да си повтаряте, че всичко е реакция на тялото ви към дразнителя. Не е по вина на отсрещния човек и те не се опитват да ви разстроят. Помнете, че това чувство ще утихне и скоро ще се чувствате много по-спокойни.

По време на хранене: Съсредоточете се върху фоновия шум, за да намалите дразнителя. Седнете до хората, а не срещу тях, за да намалите както звуковите, така и визуалните дразнения.

Работа: Опитайте се, да обясните, че най-добре работите в тиха среда, където няма нищо, което да ви разсейва. Ако имате възможност, работете от вкъщи.

Взаимоотношения: Запознайте хората със звуците, които ви дразнят и обяснете, че ще се наложи да вземете мерки, за да се справите с тях. Измислете план за бягство, ако усетите, че трудно издържате обстановката и дайде учтива причина, заради която да си тръгнете. Включете се в групи за подкрепа. Те ще ви помогнат да се чувствате по- малко изолирани, а и можете да обменяте различни стратегии за справяне.

Превенция: Тренирайте способността си да се справяте с различните звуци, като се опитате да контролирате стреса, давате приоритет на съня, спортувате и се храните здравословно. Опитайте да настроите ума си. Медитирайте. Това ще ви помогне да успокоите нервната си система.

Д-р Лаура Кийс е клиничен психолог, член в Съвета за здравеопазването и Съвета на психолозите във Великобритания. Тя ръководи самостоятелна практика, разработва различни психологически терапии и оценка на различни неврологични заболявани при деца и възрастни в Бедфордшър.


Списанието
BBC Good Food България Брой 200
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ