Защо младежите не набавят своите 5-на-ден

14 August 2019 14:01
Защо младежите не набавят своите 5-на-ден
Отказа да си готвят и фактът, че не обичат зеленчуци, са две от основните причини младите мъже да не набавят препоръчителния дневен прием от 5-на-ден. Учени от университета на Източна Англия изследваха хранителните навици на британци между възраст от 19 до 24 години.

Като „слаби консуматори“ са определени всички, които ядат по-малко от 3 порции със свежи продукти дневно. Обикновено те описват зеленчуците като „отвратителни“ и „безвкусни“.

Друга част от изследваните лица се оплакват, че зеленчуците са трудни за готвене, като един от участниците в проучването споделя, че яде зеленчуци, единствено, когато майка му ги е приготвила.

Мъжете признават, че плодовете и зеленчуците са добри за здравето им, но друго изследвано лице заяви, че никога не мисли за диетата си, защото е твърде всепогълнат от „мисли за момичета“.

„Установихме, че младите мъже с най-добри хранителни режими вярват в способностите си и могат да си позволят да купуват, подготвят и готвят плодове и зеленчуци“, сподели д-р Стефани Хауърд Уилшър.

„Тези силни консуматори чувстват, че имат добър контрол върху диетата и здравето си и показват положителни нагласи към здравословната храна.“

„Те имат цялостен поглед върху здравословните качества, харесват и разнообразните вкусове на плодовете и зеленчуците и са се научили как да си ги готвят.“

„Тези, които не ядат достатъчно или не могат или не биха си ги сготвили.“

„За тази група полуфабрикатите са най-лесни, а плодове и зеленчуците са разглеждани като скъпи, недостъпни готови и приготвянето им като изискващо време.“

Набавянето на т.нар. 5-на-ден е важно за намаляване на риска от преждевременна смърт в резултат на различни причинители, пишат учените в Nutrients.

Въпреки всеизвестните ползи на плодовете и зеленчуците, повечето хора в цял свят успяват да си набавят до 3 порции на ден.
Как трябва да изглежда балансирания хранителен режим?
  • Яжте поне 5 порции разнообразни плодове и зеленчуци дневно. Всички свежи, замразени, изсушени и консервирани видове се броят към дневния ви прием.
  • Основните ви ястия трябва да съдържат картофи, хляб, паста или други нишестени въглехидрати, най-добре зърнени храни.
  • По 30 г фибри на ден. Това е същото като да ядете по 5 порции плодове и зеленчуци, 2 пълнозърнести бисквитки, 2 дебели филии пърнозърнест хляб или един голям печен необелен картоф.
  • Не забравяйте млечните продукти или алтернативи (като соеви напитки) като избирате тези с по-малко мазнини и захари.
  • Яжте бобови храни и варива, риба, яйца, меса и други протеини (включително 2 порции риба седмично, едната задължително с мазна риба).
  • Пийте по 6-8 чаши вода на ден.
  • Възрастните трябва да приемат по-малко от 6 г сол и 20 г наситени мазнини за жени или 30 г за мъже дневно.
Източник: NHS Eatwell Guide
Списанието
BBC Good Food България Брой 200
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ