Хранителна кома? Защо ни се доспива след като се нахраним

20 August 2019 15:34
Хранителна кома? Защо ни се доспива след като се нахраним
„Не мога да повярвам, че изядох всичко това!“ И така започва всичко. Как приключва? Със сладка дрямка на дивана или поне с изключително непродуктивен следобед. В ежедневието това състояние е известно като хранителна кома или въглехидратна кома. На езика на учените се нарича постпрандиална сънливост („постпрандиал“ означава след хранене). Но защо се случва?

За да разберем отговора, първо е важно да знаем какво се случва в храносмилателната система, когато се нахраните. Докато дъвчем, стомахът освобождава хормона гастрин, който предизвиква произвеждането на храносмилателни сокове, които започват да разграждат храната. След това храната се придвижва към тънките черва, докато червата освобождават регулиращия кръвния поток хормон – ентерогастрон.

Междувременно, панкреасът освобождава инсулин, за да помогне на стомаха да абсорбира глюкозата от въглехидратите в ястието. Същевременно, инсулинът изпраща разнообразие от аминокиселини към мозъка, включително химикалът триптофан.

Може би сте забелязали, че хранителната кома не настъпва след всяко хранене – само след глезещите сетивата. Има няколко причини за това: ястие, богато на въглехидрати, предизвиква скок в нивата на инсулина, което води до навлизането на повече триптофан в мозъка. Когато това се случи, триптофанът първо се превръща в серотонин, което ви кара да се чувствате добре, а след това и в мелатонин, което ви прави сънливи. Глюкозата от въглехидратите може да блокира действието на мозъчните клетки, наречени орексинови неврони, които ви поддържат будни и бдителни.

Трябва да споменем, че когато комбинирате триптофан с всички останали аминокиселини, хормони и макронутриети, които си набавяте от храната, той няма особен ефект. Високопротеиновите храни нямат същия сънлив ефект, защото протеините подпомагат освобождаването на повече стимулиращи аминокиселини.

Понякога хранителната кома е неизбежна – никой не желае да спазва диета по време на почивката си. Но ако искате да намалите шансовете за задремване след вечеря, има няколко решения. Следете порциите си и се хранете бавно, за да може хормоните в тялото ви да се балансират. Уверете се, че се храните балансирано и в ястието ви няма твърде много нишесте и мазнини за сметка на зеленчуците и витамините. Ето и няколко предложения, за да преборите хранителната кома:

Овесена каша – да, тя съдържа въглехидрати и ще ви държи сити през цялата сутрин.

Боб – в една чаша има толкова протеини, че няма да усещате глад за няколко часа. Освен това бобът стабилизира нивата на кръвната захар.

Бадеми – Тези богати на хранителни вещества ядки съдържат едновременно витамин В и магнезий.

Яйца – Отново съдържат протеини и ви осигуряват силен старт на деня с полезни за сърцето мононенаситени и полиненаситени мастни киселини.
Списанието
BBC Good Food България Брой 201
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ