Не обвинявайте последното хранене за натравянето си

20 August 2019 16:34
Не обвинявайте последното хранене за натравянето си
Всички сме го преживявали. Събуждане, придружени с гадене и преди да се усетите, прекарвате няколко неприятни дни вкъщи. И докато тялото ви опитва да се отърве от всичко изядено и всички течности, обикновено си задавате въпроса „Какво ядох!?“. Напълно естествено е да предположите, че вечерята от снощи е виновно за моментното ви неразположение (Защо трябваше да си поръчвам миди!?). Истината е, че трябва да се замислите за по-рано. Хранителното натравяне изисква време и рядко се развива толкова бързо, че негов причинител да бъде последното, което сте яли.

Най-честата причина за това отвратително преживяване се дължи на патоген, попаднал в храната по време на производството, приготвянето или от вашите неизмити ръце. Но точно както не се разболявате на същия ден, когато сте общували с болен от грип, така не се превивате, щом привършите с онзи изкушаващ бургер. Патогените изискват време.

Цетровете за контрол и профилактика на заболяванията (CDC) в САЩ посочват патогените, които причиняват най-много хранителни натравяния всяка година. Това са Salmonella enterica, Clostridium perfringens, и Campylobacter jejuni. Сред тях микробът, на който му трябва най-кратко време, за да причини заболяване е Salmonella. Трябват му минимум 6 часа до 2 дни. Междувременно, на Clostridium perfringens са необходими минимум 8 часа. Campylobacter се проявява минимум 2 дни след приема.

Това означава, че ако страдате от симптоми като диария и повръщане, шансовете да е от хранене преди последното ви – може би дори от няколко дни по-рано – са големи. Не всички се нуждаят от посещение при личния лекар, въпреки че е препоръчително да потърсите медицинска помощ, ако имате температура над 38,6°C, не спирате да губите течности или диарията ви продължава повече от 3 дни.

За да избегнете тези преживявания през уикенда, първата стъпка е да заложите на сигурно вкъщи. Това означава да си миете ръцете редовно, да поддържате повърхността за приготвяне на храната чиста, да избягвате смесването на сурова и готова за консумиране храна и да готвите всичко на безопасна вътрешна температура. Разбира се, трябва да я съхраняване студена, преди да сте готови дая сготвите. Извън кухнята си нямате толкова голям контрол, съответно храната в ресторантите е малко рискована, заради това се доверявайте само на проверени места.

Препоръчително е да внимавате и си видовете храна, които най-често се замърсяват. Това включва сурови миди, червено месо, домашни птици и яйца, но плодове и зеленчуци.


Списанието
BBC Good Food България Брой 199
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ