Защо поръчваме нездравословна храна с приятелите ни

21 August 2019 13:19
Защо поръчваме нездравословна храна с приятелите ни
Едва ли някой би си помислим, че онзи вкусен двоен чийзбургер с бекон и чили има нещо общо с алтруизма. Но според изследователите, това е точно така. Ако ваш приятел си поръча първи от този нездравословен вид храна, е много вероятно да последвате примера му, твърди миналогодишно изследване на Националния университет в Сеул. Учените дори стигат до заключението, че мотивацията ви да си поръчате и вие, не е лакомия, мързел или дори желание приятелят ви да одобри поръчката ви. Вместо това те установяват, че основната мотивация е съпричастността. Изследователите дори дават име на този феномен – алтруистично угаждане.

За първата част на проучването си, учените получиха 649 касови бележки от голямо кафене в университета в Корея,за да проучат моделите за поръчки на клиентите. Те откриха, че хората, които са поръчали кафе за себе си (общо 419 касови бележки) избират висококалорични напитки също толкова често, както и нискокалорични. Половината от тях избират здравословна опция, а другата половина – глезеща. Ако клиентът е с друг човек и поръчва първи, съотношението 50 на 50 се запазва. Сред останалите 230 касови бележки, в които клиентите са двама, половината от първите поръчки са здравословно, другата – нездравословни.

Но във втората половина на тези поръчки, които са нездравословни, съотношенията се променят, когато става въпрос за вторите поръчки. Когато първият клиент поръчва висококалорична напитка, през 80% от случаите неговият приятел също поръчва опция с високо съдържание на калории. Именно поради тази причина учените определят поведението като „угаждащ придружителя комплекс“.

За съжаление, когато първият клиент поръча здравословна напитка, не оказват същия ефект върху придружителя си. Съответно здравословните опции нямат същата сила върху нас или с други думи никой не проявява особен интерес към университетското смути с кейл.

Наблюденията показват, че човек, който си поръчва висококалорична напитка има голямо влияние върху придружителя си, но как можем да бъдем сигурни каква е мотивацията им? В крайна сметка, причината може да бъде желание за одобрение или просто угаждане. Възможно ли е просто да използваме лакомията на приятелите ни като извинение за нашата?

За да отговорят на този въпрос, екипът от учени провеждат друг експеримент с 174 жени американки, които трябва да попълнят онлайн за хранителни сценарии. Точно както при първото изследване, учените разкриват, че когато приятел на изследвано лице поръча нездравословна храна, участникът в изследването е по-вероятно да последва този пример.

Този път учените задават въпроса защо изследваните лица са поръчали нездравословна храна. След избора си на ястия, участниците обясняват до каква степен изборът им е свързан с желание за одобрение или съпричастност, като оценяват твърдения като „Направих избора си за храна с надеждата приятеля ми да ме хареса“ и „Направих избора си за храна, за да накарам приятеля ми да се почувства добре със своя хранителен избор.“

След обработка на резултатите, учените установяват, че най-голямата мотивация зад изборите на участниците в експеримента е желанието да накарат приятелите си да се чувстват по-добре със своя избор. С други думи, самите те избират храната си така, че приятелите им да не се чувстват зле, защото са предпочели нездравословна опция. Понеже изследваните лица вземат под внимание чувствата на придружителите си, изборът им трудно може да бъде разгледан като извинение да се хранят с джънк фуд.

Следващият път, когато направите нездравословен избор след приятеля си, просто си напомнете, че причината е алтруизъм, а не изкушаващата миризма на вкусния двоен чийзбургер с бекон и чили.
Списанието
BBC Good Food България Брой 201
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ