Ползите от фибрите за здравето ви

03 September 2019 14:23
Ползите от фибрите за здравето ви
Освен че намаляват риска от развиване на различни заболявания, сравнително евтино е да си набавяме фибри и въпреки това отсъстват в много от диетите, които спазваме. Именно те могат да се окажат ключа към поддържането на добро здраве в дългосрочен план.

Мнозина не са запознати какво точно представляват фибрите и как могат да ни бъдат полезни. Диетичните фибри са съставки в растенията и са вид сложни въглехидрати. Разтворимите фибри са ядливата част на растението, която частично се храносмила и усвоява от организма ни.

Източници на фибри са зеленчуци като моркови, броколи, лук и артишок. Неразтворими фибри, като тези, които се съдържат в целината, изобщо не се усвояват от организма ни, но все пак могат да ни помогнат като предотвратят състояния на запек.

Сложните въглехидрати като фибрите имат много ползи за здравето ни и са много различни от простите. Простите въглехидрати, които се съдържат в газираните и плодовите напитки, бялото брашно, хляба, белия ориз и много от преработените храни – се усвояват от организма много бързо. Той ги преработва по същия начин, както и захарта – като повишава инсулиновите нива и кръвата захар, което води до диабет и качване на телесна маса. Според последни изследвания простите въглехидрати са толкова лоши за вас, че е по-добре да не ядете храни с много захар, отколкото храни, които ще ви донесат висок холестерол.

С други думи простите въглехидрати ще доведат до здравословни проблеми, докато сложните въглехидрати, богати на фибри, имат невероятно много ползи за здравето ви. Диетичните фибри изпълняват защитни функции срещу хронични заболявания, освен сърдечните. Рискът за заболяване от диабет, метаболитен синдром, възпалително заболяване на червата, дивертикуларно заболяване, затлъстяване и колоректален рак, намалява значително, когато увеличите приема на фибри. Няма горна граница, с която трябва да се съобразите, но може да имате проблем с толерантността. Възможно е образуване на газове и поява на стомашни болки, ако увеличите приема на фибри твърде рязко.

Храните, които съдържат големи количества фибри са зърнени култури (царевични трици, ечемик, пшеница, кафяв ориз, пълнозърнеста паста), протеини (боб, соя, грах, бадеми, фъстъци), плодове (сушени праскови, сушени сливи, авокадо, портокали и ябълки) и зеленчуци (картофено пюре, едамаме и домати).

За феновете на сокове, важно е да отбележим, че изстискването на соковете на плодовете и зеленчуците значително намалява количеството и качеството на фибрите, затова се препоръчва да се изяждат цели.

За да избегнете всякакви неразположения, увеличете приема на фибри в хранителния си режим постепенно.
Списанието
BBC Good Food България Брой 201
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ