Какво веганите трябва да знаят за холина

04 September 2019 14:20
Какво веганите трябва да знаят за холина
Всички сме чували какви ли не веган митове. Вероятно за всички вегани е изключително досадно постоянно да бъдат информирани за хранителния им недостиг на витамин B12 и протеини. Вече има и ново предупреждение, свързано с избора им на хранителен режим. Диетолози коментират, че диетите, в които са включени единствено продукти от растителен произход могат да лишат мозъка ни от важни хранителни вещества като холин. Посрещнати с обичайния им скептицизъм, веганите задълбаха по въпроса, за да преценят дали трябва да бъдат загрижени за приема на холин.

Какво представлява холинът?

Той е важно хранително вещество, което се съдържа в храните ни. Думата „важно“ означава, че организмът ни е неспособен да си произвежда холин в достатъчни количество и разчита на храната като източник, за да си го набавя в препоръчителни количества. Холинът помага за производството на здрави клетъчни мембрани, както и на химикала ацетилхолин, който изпраща сигнали до мозъка. Той изпълнява функции, свързани с паметта, емоциите и настроението, контролирането на мускулите и други функции на нервната система, както и развитието на мозъка.

Диетологът д-р Дербишър изрази притеснения относно приема на холин при жените в плодородна възраст: „Смятам, че хората, които се подлагат на диети с храни от растителен произход, особено жени в плодородна възраст, трябва да потърсят хранителни добавки.“

От друга страна, диетологът Хийтър Ръсел, твърди: „Потребността от холин и приемът му от различни групи е слабо установен към момента. Това хранително вещество е широко разпространено в растителните храни, защото се намира в клетъчните мембрани. Продуктите от соя, киноа и броколи са някои от най-добрите растителни източници.“

Тя е категорична, че не е нужно да прибягвате до хранителни добавки, когато преминавате към диета с храни на изцяло растителна основа. Зелевите зеленчуци като кълнове и кейл, соевите продукти като соя и тофу, както и нахут и други зърна и варива, киноа, гъби, картофи и ядки са чудесни източници на холин.

Ключът към всеки веган хранителен режим е да се фокусирате върху консумирането на разнообразни храни от растителен произход, като сведете до минимум обработените храни. По този начин някои диетолози смятат, че ще си набавите всички необходими витамини и минерали.
Списанието
BBC Good Food България Брой 201
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ