Можете ли да сбъркате жаждата с глад?

04 October 2019 14:38
Можете ли да сбъркате жаждата с глад?
Сред често срещаните хранителни съвети, като „винаги закусвайте“ и „Никога не вечеряйте след 20 часа“, вероятно сте чували и „когато мислите, че сте хладни, изпийте нещо“. Идеята е, че е лесно мозъкът ви да сбърка сигналите за жажда с глад, което може да доведе до приемането на допълнително калории, вместо да изпиете чаша вода. Но наистина ли е така? Според науката, отговорът е не.

През 2008 година изследване, публикувано в Journal of the American Dietetic Association, проведено от учени от американския университет Пърдю, изследва 128 лица, като записват чувството им на глад и жажда, както и всичко, което ядат и пият, в продължение на една седмица. Не откриват доказателство, че жаждата ги кара да се хранят. Единствено чувството им на глад се асоциира с хранене.

Но това, което вдействителност откриват, е по-интересно – при 62% от изследваните лица се наблюдава т.нар. „неподходящо поведение“. То включва пиене, без да чувстват жажда, хранене, без да усещат глад или липса на хранене и пиене на течности, въпреки чувството на глад и жажда. С други думи, повече от половината време, хората правят избори, които нямат нищо общо със сигналите, които тялото им изпраща.

Защо хората не слушат организма си? Според изследователите, причината може да се крие в това, че храната е широко достъпна и хапването в почивките е толкова често срещано, че дори не се замисляме да храненето и пиенето на течности като начин да задоволим основните си потребности като глад и жажда. Нещо повече, източниците ни на енергия са смесени. Някои газирани напитки съдържат същото количество калории, колкото има и в един сандвич. Можете да изядете същото количество бял хляб, колкото и пшеничен хляб, но ще се чувствате по-слабо заситени.

Какво да правите, след като не се вслушвате в сигналите на тялото си? Със сигурност може да заложите на доста вода, защото тя не съдържа калории и се грижи за доброто хидратиране на организма ви, което има неочаквани ползи за него. Начинът, по който мислите за храната също може да ви помогне. Според Harvard Medical School, съзнателното хранене – с бавна скорост, малки хапки и наслаждаване на вкусовете и аромата, може да доведе до засищане с по-малко количество храна.
 
Прочетете повече за:
гладжаждатялосигнали
Списанието
BBC Good Food България Брой 200
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ