С какво се храни един професионален тенисист в деня на мача?

21 November 2019 16:42
С какво се храни един професионален тенисист в деня на мача?
Факт, е че професионалния спорт и сериозната подготовка вървят ръка за ръка, като хранителния режим е ключов елемент за успеха на всеки спортист. Тениса разбира се не е изключение, като храната, която приема един професионален тенисист определено е от значение. Въпреки това, противно на очакванията има и тенисисти от най-висока класа, които все пак не следват строги диета.

Такъв например е големия Роджър Федерер, който макар и да признава, че се храни здравословно споделя, че си похапва от всичко по-малко и никога не е бил вманиачен на тема хранене. И все пак, в следващите редове ще видите с какво по принцип се храни един професионален тенисист по време на ден, в който има мач.

Закуска

Закуската трябва да се върти около консумацията на сложни въглехидрати, които да осигурят осигуряването на енергия по-дълго. Храни, които биха се вписали идеално са овесената каша с нискомаслено мляко, йогурт и горски плодове.

Друга подходяща храна за закуска пък например е яйца с печен боб и пълнозърнест тост. В допълнение разбира се трябва да се приемат и достатъчно течности под формата на сок или вода.

Преди мача

Ястието, което един тенисист приема преди мач би следвало да е поне около час и половина или два часа преди големия двубой. Съответно, храната трябва да е съставена от голяма доза въглехидрати, които да заредят организма с нужното гориво. Добър избор в случая би била пастата и ориза, като идеята е да се наблегне за по-елементарни храни. 

Освен това, тези храни би следвало да са с ниско съдържание на мазнини за да се намали евентуалния риск от стомашен дискомфорт по време на срещата. Тенисистите също така често приемат и спортни напитки с електролити, които обикновено спират да консумират около 15 минути преди мача за да намалят ходенията до тоалетната.

По време на мача

По време на самата среща е важно да се възстановяват загубените течности. Затова изотоник геловете или енергийни блокчета са така популярни сред тенисистите, като един от хората, които може да видите да приема такива храни по време на тенис мач е нашия Григор Димитров, който е със сравнително не лоши шансове (коефициент 34.00) да спечели Аустрелиън Оупън 2020 според конкретните тенис залагания.

Идеята тук е да се набавят нужните течности, електролити и въглехидрати под течна форма, тъй като стомашния тракт няма достатъчно кръвоприток, което затруднява усвояването на нормални, твърди храни.

След мач

След изтощителната среща е редно да се възстанови загубения гликоген в мускулите. Затова един професионален тенисист би следвало да започне своето възстановяване колкото се може по-скоро след края на даден мач.

Протеинов шейк и малко въглехидрати например биха дали нужните вещества на мускулите за да започне процеса на възстановяване. Този момент е наистина важен, тъй като правилното възстановяване поддържа един тенисист в добра форма и с по-малко контузии.

Вечеря

Възстановяването продължава и с вечерята, като в това хранене би следвало да има достатъчно белтъчини, като пилешко, телешко и риба, на която голям почитател е родения на остров Майорка и един от най-добрите тенисисти изобщо Рафаел Надал.

И докато белтъчините подпомагат възстановяването на мускулните влакна, то също така трябва да се консумират и достатъочно въглехидрати, предимно ориз, паста, хляб и овес. Като напитни пък един тенисист може да избере електролитни напитки, които да рехидратират организма и да възстановят електролитния баланс.
Прочетете повече за:
хранарежимтенесистспортист
Списанието
BBC GoodFood България – брой 204
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ