Как да ядем месо здравословно BBC Good Food Bulgaria – Рецепти и готварски съвети

Как да ядем месо здравословно

Публикувано на: 02.03.2018 в 7:35 часа

Новите изследвания за опасностите от яденето на наденички, бекон и шунка накараха някои от любителите им да се запитат как да се насладят на любимата си храна, без да рискуват здравето си.

Списание Good Food обяснява и дава полезни съвети.

Световната здравна организация (СЗО) излезе с доклад, в който окачестви обработените меса, например бекон, шунка и наденички, като „сигурна” причина за рак, а червеното месо беше наречено „вероятна” причина. Последвалите обезпокоителни заглавия повдигнаха въпроса: „Трябва ли напълно да се откажем от месото?” Специалистите по раковите заболявания и диетолозите не смятат така.

Кейси Дънлоп от Центъра за изследване на рака във Великобритания обяснява, че докладът казва, че редовното ядене на големи количества червени и обработени меса не е мъдро решение, ако искате да живеете дълго и да сте здрави.

„Най-добрата диета, за да бъдете в добро здравословно състояние и да намалите риска от рак, е богата на фибри, плодове и зеленчуци, като съдържа малко червени и обработени меса и сол – казва тя. – Но най-доброто решение за намаляването на риска от рак е да спрете цигарите.”

Мога ли все пак да ям сандвич с бекон?

Ако искате да ядете месо, но да се храните здравословно, какво количество ще бъде безопасно за вас? В доклада на СЗО няма точни данни, но е ясно, че колкото по-малко месо ядете, толкова по-нисък е рискът от рак. Ако от време на време хапвате сандвич с бекон, няма да имате проблеми. „Като цяло не бива да ядем повече от 70 г месо на ден - казва д-р Люис Леви, ръководител на отдела по наука за храненето към Центъра по обществено здраве в Англия. - Но не бива да забравяме и доказания факт, че червеното месо е също така и добър източник на ценни вещества, включително желязо, цинк и витамин В12.”

Според д-р Кари Ръкстън, диетолог и член на Панела за съвети при консумация на месо, около 40 процента от мъжете и 10 процента от жените ядат повече от препоръчителното количество и трябва да се ограничат. Но някои жени, които са изложени на риск от недостиг на желязо, всъщност трябва да засилят консумацията на червени меса. „Яжте червено месо без мазнина като основно ястие по 3 - 5 пъти на седмица, а в другите хранения го заменете с риба, месо от птици или вегетариански ястия – препоръчва тя. – Подберете порция от около 100 - 120 г сготвено червено месо (т.е. 130 - 160 г сурово месо) и яжте обработени меса само от време на време, като глезотия.”

10 начина да намалим месото

1. Изградете ястията около зеленчуците и добавете малко месо, а не обратното. Намалете количеството месо в задушеното и допълнете обема с още зеленчуци и варива.

2. Използвайте зеленчуци с „месеста” текстура като гъби и патладжан.

3. След като накиснете сушени гъби (като манатарки или шиитаке) в гореща течност, ги отцедете и запазете бульона. Добавете го към ястието за по-силен „месен” аромат.

4. Открийте начин за намаляване на месото. Например яжте месо само през уикендите или само по веднъж на ден.

5. Купувайте месо по-рядко, но пък избирайте най-качественото, което можете да си позволите.

6. Гответе по-често зеленчукови ястия от Индия, Азия и Близкия изток. В тях има много подправки и липсата на месо вероятно няма да ви направи впечатление.

7. Добавете сирене! Дори обикновените печени зеленчуци са страхотни, когато малко преди да станат готови, ги поръсите с ароматно сирене като чедър.

8. Заменете салама, шунката или другите обработени меса в сандвичите с риба тон, сардини или скумрия от консерва. А защо не и с печено пиле.

9. Ако обичате бекон, запържете един резен до хрупкаво, натрошете го и използвайте в салати, омлети или ястия с паста.

10. За английската закуска използвайте не по две, а по една наденичка и един резен бекон. Ако още сте гладни, добавете яйце и боб.

Коментари

...................................