Зелена сила BBC Good Food Bulgaria – Рецепти и готварски съвети

Зелена сила

Публикувано на: 03.03.2018 в 9:13 часа
1 от 3

Сигурно сте виждали бурканчетата с някакъв зелен прах в аптеките или в магазините за био храни. Те са едни от най-новите добавки към режима на хранене. Представляват комбинация от зеленчуци и водорасли (като хлорела и спирулина) и бактериални култури (пробиотици и пребиотици) в прахообразна форма.

Зелените прахове са с голяма концентрация на ценни вещества, което означава, че са богати на хранителни елементи, но са бедни на калории. Полезни са за храносмилането, имунната система и кръвообращението. Но една от ключовите ползи е алкализиращият ефект върху организма.

Това е важно, понеже нивата на киселинността в организма са високи, дисбалансът може да доведе до възпаления и заболявания, стресът ще се повиши, а последствията от това не са никак приятни. Телата ни се стремят по естествен начин към постигане на перфектния баланс между киселинност и алкалност. За жалост захарта, пържените храни, млечните продукти, месото и алкохолът създават киселинна среда и организмът е в постоянна битка да я неутрализира. Яденето на много алкализиращи храни като плодове и зеленчуци подпомага постигането на този деликатен баланс.

Пийте си зеленчуците!
Миналата година Юнивърсити Колидж Лондон публикува изследване, което препоръчва да ядем поне по 10 порции плодове и зеленчуци на ден (1 порция е равна на 2 цветчета броколи или на 4 препълнени с.л. кейл). За повечето от нас това ще е доста сложно и точно тук на помощ могат да дойдат зелените прахчета.

По-добре взимайте миксове, не наблягайте само на една добавка. Ако в нея има само един вид водорасло или растение, например пшенични кълнове или хлорела, тя ще е полезна за здравето, но всъщност е „минерален хелатор”. Това означава, че веществата се свързват с определени метали в организма и в някои случаи го лишават от важни елементи, например цинк. В миксовете от зелени добавки пак има хелатори, но добавените витамини и минерали, като цинк, желязо и магнезий, ги правят по-добре балансирани.

Начин за справяне със стреса
Може да взимате зелени добавки четири или пет пъти седмично, обикновено преди лягане, за да се усвоят, докато спите. Ако се чувствате изтощени или сте под стрес, увеличете дозата. Добри са и за хора, чиято диета е високо киселинна, работят под стрес или имат признаци на възпаление, например артрит или екзема. Ако взимате добавката редовно (по една доза от време на време няма да доведе до никакви истински ползи), ще забележите подобрения в състоянието на кожата си, храносмилането и ще се чувствате по-енергични. Увеличавайте дозата постоянно, за да избегнете редките странични ефекти, като например подуване. Добрите миксове зелени добавки се предлагат единствено в прахообразна форма, все още няма хапче, което да съдържа толкова много естествени съставки. Освен това добавките на прах се усвояват по-лесно от организма.

Коя да изберем?
В началото може да се наложи да минете по пътя на пробите и грешките. Добавките имат доста характерен вкус, някои са като трева, а в други се усеща и дъх на вода, зависи какви са съставките им. Ако обичате по-сладко, си изберете добавка с плодове, но задължително прочетете описанието. Добавките стават все по-популярни и някои производители им добавят стевия, за да ги подсладят. Това обаче неутрализира част от алкализиращия ефект, тъй като стевията може да е растение, но все пак е и захар, а това за организма е киселина.

Коментари

...................................