Храните, които помагат срещу ефектите от смяната на часовите зони

Публикувано на: 03.09.2018 в 7:52 часа

Ако има нещо наистина неприятно при пътуването (като изключим опашките на летището), това е смяната на часовите зони. Сещате се – смазващата сънливост по средата на следобеда, неприятното чувство да сте напълно будни в 4:00 часа през нощта, замъгленото съзнание рано вечерта. Макар че това са временни проблеми, прескачането на часовите пояси може да е особено некомфортно.

Въпреки че няма магически лек, може да си помогнете, добавяйки няколко неща в менюто си:

Киноа

Като сложен въглехидрат и пълен протеин, киноата поддържа нивата на енергията високи. Макар че е богата на фибри, тази суперхрана се усвоява сравнително лесно, което я прави добра закуска по време на полет или като бързо хапване след пристигане.

Череши

Тези плодове са един от най-добрите хранителни източници на мелатонин – антиоксидант, който отговаря за регулирането на съня и е истински дар, ако се въртите в леглото заради смяната на часовите зони. В общи линии черешите са вкусна и натурална алтернатива на сънотворните. Хапнете ги 1-2 часа преди лягане. Ако не можете да намерите пресни, потърсете сушени.

Бразилски орехи

Някога да сте се будили посред нощ, умиращи от глад, защото тялото Ви, засегнато от прескачането на часови пояси, си мисли, че е време за вечеря? Е, може да преборите безсънието и глада с шепа бразилски орехи. Те са пълни със селен, който Ви помага да спите, и полезни мазнини, които пък Ви засищат.

Кимион

Кимионът е повече от добавка към кърито. Тъй като действа успокояващо, тази подправка се използва отдавна в аюрведическата медицина като натурално успокоително и може да Ви помогне да заспите по-лесно.

Банани

За да се преборите с негативните ефекти от смяната на часовите зони, хапнете банан 1-2 часа преди лягане. Тези плодове съдържат мегнезий и калий – електролити, които балансират нивата на солите в тялото и насърчават добрия сън. Може да хапнете банани с фъстъчено масло, което е богато на протеини и мазнини и Ви поддържат сити.

Джинджифил

Гаденето и проблемите с храносмилането са възможни последици от прескачането на часови пояси. Успокойте стомаха си с чай от джинджифил с мед и лимон.

Пуешко

Пуешкото месо съдържа триптофан – аминокиселина, която Ви помага да заспите (но е мит, че след коледния гуляй Ви се доспива толкова заради пуйката). Освен това сухото птиче месо е по-лесно за храносмилане. Някой да иска сандвич с пуешко?

Киви

Кивито е известно с това, че не само помага да заспите, но и подобрява качеството на съня. Така че може да Ви е от полза при сериозни пътувания. Освен това е много богато на подсилващия имунната система витамин С.

Зеленолистни зеленчуци

Нивата на магнезия в клетките Ви по естествен път се покачват и спадат през деня, но този процес може да бъде нарушен при смяната на часовите зони. Това от своя страна ще извади от строя вътрешния Ви часовник, известен като циркаден ритъм. За да поддържате нивата на мегнезий в тялото си, яжте повече зеленолистни зеленчуци, като къдраво зеле и спанак. Те са богати и на фолиева киселина, която Ви помага да поддържате концентрация си.

Още няколко съвета

Макар че е важно какво ядете, за да се преборите с негативните ефекти от смяната на часовите пояси, трябва да обърнете внимание и на това какво и кога е добре да избягвате:

  • Ограничете алкохола и кофеина, защото могат да влошат дехидратиращия ефект от летенето. Пийте колкото можете повече вода.

  • Стойте настрана от мазните храни и захарта, защото усилват чувството на летаргия.

  • Прекарвайте повече време на слънце. Слънчевата светлина помага да рестартирате вътрешния си часовник. Ако имате време, може първо да разгледате забележителностите.

Източник: 2befit.bg

Коментари

....................................