За храната и нейната красотата

16 June 2016 13:25
За храната и нейната красотата
За храната и нейната красотатаЗа храната и нейната красотатаЗа храната и нейната красотатаЗа храната и нейната красотатаЗа храната и нейната красотата

Разговор с Отавия Сардо и Манфредо Летео – фууд стилист и режисьор на рекламни видеоклипове за предизвикателствата на тяхната професия

 

Бихте ли се представили за нашите читатели?  

Отавия: Казвам се Отавия и съм фууд стилист от 30 години.

Манфредо: Роден съм в Италия, учих в Болоня и Милано, в момента се занимавам с режисура предимно на реклами и документални филми.

 

Разкажете ни нещо повече за вашите професии.

О: Започнах тази работа по щастливо стечение на обстоятелствата – пътувах към Париж и до мен седеше един кулинарен фотограф. Започнахме разговор и в този момент аз открих съществуването на този свят. Когато се върнах в Милано, се свързах с Луиза де Руджиери – един от най-добрите фууд стилисти за онова време и станах неин асистент.

М: След дипломирането ми правих магистърска програма в Европейския институт по дизайн и работих като копирайтър за рекламна агенция Lintas. Тогава една сериозна продуцентска компания от Милано ми предложи интересна работа като продуцент. През 1982 г. започнах да си сътруднича с английския фотограф Дейвид Торп, а след това привлякохме други талантливи фотографи да работят за нас в Италия.

 

Как се озовахте в света на комерсиалната кулинарна фотография и видеозаснемане? 

О: Започнах с едиториал фотография, но асистирах на Луиза де Руджиери по време на снимки за рекламни видео- и фотосесии. По време на тази практика натрупах много контакти и реших, че предпочитам тази сфера пред другата.

 

Как се срещнахте и започнахте да работите заедно?  

О: Срещнах Манфредо по време на видеозаснемане на рекламен клип за Bonduelle. Той беше избран за режисьор, а аз бях стилист. Със Стефано, видеооператорът, се срещнахме в Бейрут на други рекламни снимки, където режисьор беше отново Манфредо.

 

Какъв беше процесът и какви техники използвахте по време на заснемане на видеото за новия бранд на Градус – кренвиршите "Аз ям!"?

О: За финалната чиния трябваше всичко да бъде направено много стабилно и в същото време много прецизно. За останалите сцени... трудно ми е да обясня, но във всяка една има по нещо специфично. Работата ми е такава, че не се учи в училище – научаваш нещата чрез практиката и всеки път научаваш различни неща.

М: Решихме да използваме камера Phantom Flex HD, за да увеличим максимално ефекта на слоумоушън. Изследвахме всеки малък детайл по чувствителен и стилен начин, с деликатни движения на камерата, клоузъпс и макроснимки. Този творчески подход създава визуално въздействие и показва в максимална степен качествата на продукта.

 

Отавия, какви трикове във фууд стайлинга използва при заснемането на това видео?

О: Трябваше да нарежа кренвиршите по специален начин и със специален нож, за да им придам най-добрата форма за нашите изисквания. Сосът беше оцветен и му добавих няколко тайни съставки, за да му придам повече светлина. След това използвах специален спрей, за да направя храната още по-апетитна.

 

Кои са най-големите предизвикателства при работата с храна?

О: Да я направиш всеки път все по-апетитна, но в същото време да не загуби образа на реалната храна.

М: Определено съм съгласен с Отавия – да постигнеш апетитен външен вид и в същото време визията за истинска, реална храна да не е загубена – това е най-трудното нещо при работата с храна.

 

Бихте ли разкрили някои тайни от кухнята?

О: Всичко се проучва в детайли. Когато виждате кренвиршът да пада във вода, това не е вода и парченцата падат в специален плексигласов съд, изграден за нашите цели.

М: Мисля, че най-добре е да се види нашето бекстейдж видео, което заснехме и вече е публикувано на страницата на Аз ям! във Фейсбук и YouTube канала.

 

Манфредо, кое е най-важното нещо, когато се снима храна?

Особено важно е да се създадат сцени и ефекти, които да накарат зрителя да осъзнае колко е важен нашият продукт. Публиката трябва да почувства, че продуктът е свързан с нейната житейска история, с вкуса и емоциите, през които минаваме всеки ден. Не бихме могли да постигнем целите на рекламната кампания, ако главният елемент на това видео не беше комуникиран силно и ясно. Това ни кара да правим сигурни избори в развитието и създаването на историята.

 

Има ли храна, която според вас е трудна за работа?

О: Най-трудни са рибата тон, разрязана пица от чието парче се проточва разтопеното сирене и фалшивият сладолед. Всяка от тях е трудна по различни причини. Тонът трябва да се третира химически, пицата трябва да се изгради по специален начин, а фалшивият сладолед трябва да задържа формата си и в същото време да изглежда достоверен.

М: Течностите, според мен. Те са особено предизвикателни, поради това, че са трудни за управление и чувствителни към температурата. Осветлението на течности също е доста проблематично.

 

Имате ли любими кулинарни обекти?

О: Ами, не е точно храна, но любим инструмент са ми пинсетите.

М: О да, и не само един. Аз съм голям привърженик на употребата на пропс, не само като декорация, но повече като герои в историята. Всеки един елемент има своята роля, например дъска за рязане, която кани любителите кулинари да нарежат зеленчуците, нож, който сякаш знае мястото си в кухнята, всичко това изпраща послание: „Седни, отпусни се и се наслади на това чудесно ястие".

 

Обичате ли да готвите? Кое е любимото ви ястие?

О: Да, обожавам. Любима за готвене и похапване ми е рибата. Аз съм от Сардиния, може би затова.

М: Аз дори не знам как се вари яйце... но като италианец много обичам добрата италианска храна.

 

Бихте ли дали съвет на нашите читатели, които обичат да снимат храната си, някой полезен съвет за по-успешни снимки?

О: Бих казала така: обръщайте внимание на продуктите, използвайте свежи и пресни продукти, които изглеждат красиво, и започнете да внимавате повече за композицията и светлината.

М: Хмммм... бих казал, че най-важното е да имате хубава светлина, естествена, а не от електрическа крушка и след това най-важно е кадрирането. Ако си поиграете малко с едното и другото, може да направите интересни и красиви снимки.

Списанието
BBC Good Food България Брой 195
Facebook

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ