Влиянието на възрастта върху хранителните ни навици

Публикувано на: 09.07.2018 в 9:26 часа

Апетитът не е фиксирана величина. Той се променя през целия ни живот. А по-доброто разбиране на отделните фази на възрастта, може да ни помогне в разработването на нови начини за справяне с недохранването и прекомерната консумация, твърдят специалистите.

Това са седемте основни етапа, през които човек преминава:

Първото десетилетие, 0-10 години
В детството тялото преминава през бърз растеж и хранителното поведение, изградено тогава, може да продължи до зряла възраст. В този период е важно децата да не се лишават от полезни храни, като зеленчуците. Те трябва да имат известен контрол, особено по отношение количеството храна, което консумират. Принуждаването от родителите да се изяжда всичко може да доведе до загуба на способността им да следват собствения си апетит. Има нарастващи призиви към правителствата за защита на малките деца от рекламирането на нездравословна храна - не само по телевизията, но и в приложенията, социалните мрежи и блоговете - тъй като тези реклами увеличават желанието за консумация на вредна храна, което може да допринесе за наднорменото тегло и заболявания при децата.

Второто десетилетие, 10-20 години
Апетитът се увеличава с началото на пубертета. Оформянето на хранителните навици през този критичен период, определя стила на живот в по-късните години. Това означава, че хранителният избор, който подрастващите правят, са неразривно свързани със здравето на бъдещите поколения, на които по-късно ще станат родители. За съжаление, без напътствие, тийнейджърите могат да придобият хранителни предпочитания, свързани с нездравословни последици. Младите жени са по-склонни да страдат от хранителни нарушения, отколкото младите мъже, поради тяхната репродуктивна биология.

Третото десетилетие, 20-30 години
Като млади възрастни, промените в начина ни на живот - като ходене в университет, семейният живот или съжителството с партньор, както и родителството, могат да повишат риска от наддаване на тегло. След като се натрупат, телесните мазнини се редуцират трудно. Тялото изпраща силни сигнали за апетит, когато консумираме по-малко от енергийните си нужди. Сигналите за предотвратяване на преяждането обаче са по-слаби, което може да доведе до прекомерно потребление. Има много физиологични и психологически фактори, които правят консумирането на здравословна храна по-трудно с течение на времето. Стресът, който преживяваме през 20-те и 30-те си години, подпомага консумацията на вредни храни.

Четвъртото десетилетие, 30-40 години
Трудовият ни живот на възрастен води до други предизвикателства, като справяне със задъхването и последиците от стреса, заради които се проявява промяна в апетита и хранителните навици при 80% от населението, равномерно разпределени между тези, които увеличават и тези, които губят апетита си. Други личностни черти, като перфекционизъм, също могат да играят роля за хранителното поведение. Структурирането в работната среда за намаляване на проблемните модели на хранене е предизвикателство. Работодателите трябва да се стремят да субсидират и насърчават по-полезното хранене за продуктивна и здравословна работна ръка, заедно с начините за управление на стреса и стресови ситуации.

Петото десетилетие, 40-50 години
Има много доказателства, които показват, че строгите диети са основен фактор, допринасящ за лошото здраве. Световната здравна организация подчертава тютюнопушенето, нездравословния начин на хранене, физическото бездействие и проблемите с алкохола като основно въздействие върху здравето и смъртността. Между 40-50-годишна възраст хората трябва да променят поведението си, тъй като симптомите на заболяванията често са невидими - например високото кръвно налягане или нивата на холестерола.

Шестото десетилетие, 50-60 години
След 50-годишна възраст започваме да страдаме от постепенна загуба на мускулна маса, между 0,5-1% на година. Това се нарича саркопения, намалява се физическата активност, консумира се твърде малко протеин и менопаузата при жените ускорява това намаляване на мускулна маса. Здравословното разнообразно хранене и физическата активност са важни за последиците от застаряването.
Богатата на протеини закуска може да представлява идеална възможност за увеличаване на общия прием на протеини при по-възрастни хора.

Седмото десетилетие, 60-70 години и повече
Голямо предизвикателство днес, при нарастващата продължителност на живота, е да се запази качеството на живот. В по-късните етапи от живота адекватното хранене е още по-важно за поддържане на здравето. Важно е и защото старостта води до лош апетит и липса на такъв, което предизвиква неволна загуба на тегло и по-голяма слабост. Храната е не просто гориво, храненето е социално и културно преживяване. Затова трябва да се стремим да му се наслаждаваме и да извличаме положителните ефекти, които има за здравето ни.

Източник: puls.bg

Коментари

..................................