Здрав мозък

Публикувано на: 25.07.2018 в 11:10 часа

Хранителният режим играе важна роля за нашето ментално здраве, казва хранителният терапевт Кери Торънс. Ето какво ни съветва тя да ядем, за да бъдем с остър ум:

Най-общо казано, всичко, което е полезно за сърцето, е добро и за мозъка. Много от нас се страхуват да не загубят паметта си и остротата на ума с напредване на възрастта, затова е добре да се знае, че хранителният режим и начинът на живот могат да играят важна роля в съхраняването на мозъчните клетки. Упражненията по аеробика помагат на кръвообращението, така мозъкът се снабдява с кръв и възстановява повредените клетки. Когато се храните с полезни мазнини, те подобряват мозъчната функция. Антиоксиданти като витамин А, С и Е и минерали като селен, помагат на мозъка да се запази в оптимално здраве.

Добри храни за вашия мозък мазна риба като сьомга, скумрия и сардина ни дава омега-3 мастни киселини, които помагат за поддържането и изграждането на по-силни мозъчни клетъчни връзки. Други източници са ядките, по-специално орехите, и семена като чиа и лен.

Плодовете и зеленчуците предпазват и подобряват комуникацията между мозъчните клетки. Боровинки, къпини, зърна от нар и червено грозде са особено богати на компоненти, наречени полифеноли, които защитават клетките от физиологичния стрес.

Зелени листни зеленчуци като спанак и кресон са пълни със защитни каротеноиди, както и с витамини антиоксиданти, от които имаме нужда, за да запазим остротата на ума си. Не ги обичате? Скрийте ги в соса за паста или ги разбийте в песто или смути.

Флавоноидите са защитни компоненти, които помагат да се подобри работата на мозъка – те се съдържат в цитрусовите плодове, в зеления чай и в черния шоколад.

Зелените и сухите подправки са пълни с полифеноли. Най-благотворните за мозъка са куркумата, шафранът, джинджифилът, индийското орехче, розмаринът и салвията.

Храни, пълни с витамин В, особено тези, които съдържат В6, В12 и фолиева киселина, като пълнозърнести продукти, яйца, риба, варива, зелени листни зеленчуци, се препоръчват заради възможна връзка, която научни изследвания разкриват, между ниското ниво на витамин В и високото ниво на естествено образувалия се хомоцистеин. Някои учени смятат, че високите нива на хомоцистеин могат да удвоят риска от деменция.

Холинът е голям помощник на паметта. Намира се в жълтъка, черния дроб, пшеничените кълнове, граха, орехите и боба.

Какво още мога да направя?

• дръжте мозъка хидратиран – пийте много вода и билкови чайове.

• Яжте по-малко обработени храни, наситени мазнини, захар и сол.

• поддържайте здравословно тегло.

• Бъдете активни – само 20 мин упражнения на ден могат да поддържат паметта и да подобрят способността да обработвате информацията. Игри за мислене, кръстословици или учене на нов език могат да бъдат също полезно занимание.

• Социалното общуване помага за добро ментално здраве, така че се опитайте да бъдете в контакт с приятелите, семейството и вашата общност.

• Спете достатъчно. Повечето от нас се нуждаят от 7-8 часа сън, за да се чувстват добре.

• Намерете начин да се справяте със стреса – когато мозъкът ви е под напрежение, той не работи ефективно.

• Не прекалявайте с алкохола, а ако пушите – спрете.

Коментари

...................................