Като цяло интересът на потребителите към включването на повече растителни продукти в диетата им нараства. Начинът на хранене, ориентиран към растенията, наскоро беше дефиниран като „ стил на готвене и хранене, който набляга, но не се ограничава само до храни от растителни източници – плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, бобови растения (варива), ядки и семена, растителни масла, билки и подправки – и отразява основани на доказателства принципи за здраве и устойчивост.“
Потребителите избират да следват стила на хранене на растителна основа по много причини, като например намаляване на риска от определено заболяване, здравословни състояния, опасения за околната среда.
Протеините на растителна основа, като зърнени храни, варива и други, стават все по-популярни сред потребителите поради високото им хранително съдържание и достъпна цена.Растителните източници на протеин включват по-малко известни хранителни съставки като грахов протеин и водорасли.
Тъй като все повече хора търсят начини да намалят консумацията на месо, протеините на растителна основа вероятно ще станат още по-търсени през следващите години.
Други причини потребителите на възраст 18 и повече години да ядат растителни протеини са, за да добавят разнообразие към диетата си, защото смятат, че те са по-здравословни от месото, просто се наслаждават на вкуса, от съображения за хуманно отношение към животните.
Групи хора, които се стремят да ограничат месото са:
- флекситарианци (от време на време ядат продукти на животинска основа);
- пескарианци (консумират риба, но не и месо и птици);
- вегетарианци (не ядат месо, птици, риба или морски дарове);
- вегани (изключват се всички животински продукти, включително млечни продукти и яйца).
Какво е растителна храна?
Всеки хранителен продукт, произведен на 100%от растения, е растителна храна. Растителните храни са направени от растения, като например хапки на базата на нахут или бургери с грахови протеини, направени изцяло от растения. Други примери са ядковото мляко и соевите продукти. Растителните храни може да са продукти във всякаква форма (пресни, консервирани, замразени и т.н.).
Според Datassential 71% „от американците са опитвали бургер на растителна основа или други алтернативи на месото“, а 40% от потребителите казват, че планират да закупят заместители на месо на растителна основа през 2023 г.
Въпреки че има определено ниво на приемане, съществуват и някои бариери, които влияят на потребителите да не купуват или консумират растителните алтернативи, като вкуса, аромата или текстурата на продукта. Също факта, че растителните меса не са толкова питателни или засищащи като животинските, че са по-скъпи от животинско месо и че е „твърде обработено“.
Една от тенденциите, които очакваме по отношение на продуктите на растителна основа, е чистите съставки да бъдат новият стандарт. Тоест продуктите на растителна основа да преминават от новост, която хората купуват първоначално за да пробват, към здравословен хранителен продукт.